De ce trepideaza volanul?

Volan BMW

Ai patit sa simti ca trepideaza volanul cand mergi cu viteza? Vibratia se diminueaza daca mergi si mai tare, pe autostrada de exemplu? Daca da, mai mult ca sigur ai rotile din fata dezechilibrate!

In acest articol voi discuta in special de problema rotilor dezechilibrate, dar mai sunt si alte cauze ale trepidatiei volanului, care apar in alte conditii (la franare, la relanti sau in viraje).

Rotile dezechilibrate se simt printr-o vibratie a volanului (sau a puntii spate) accentuata la viteze mai mari, in zona a 120 km/h, in functe de masina. Aceasta reprezinta viteza la care se produce frecventa de rezonanta, care este diferita de la o masina la alta, dar care statistic se apropie de 120 km/h. Daca se depaseste aceasta viteza, se reduce si rezonanta masinii si astfel trepidatia aproape ca dispare. Asta nu inseamna insa ca este bine, ci doar ca nu se mai simte!

Trepidatia volanului poate fi mai mult sau mai putin sesizabila, in functie de cat de rau sunt dezechilibrate rotile din fata, dar si in functie de tipul de directie pe care o are masina (servodirectie, directie asistata electronic, etc). Astfel, o masina cu directie asistata electronic va prezenta o vibratie mai slaba a volanului, datorita „izolarii” mai mari dintre coloana de directie si roti.

Problemele de echilibrare ale rotilor inferioare se simt in general de pasagerii care stau pe bancheta din spate. Practic acestia vor simti o vibratie in bancheta, accentuata la aceeasi viteza ca si in cazul rotilor din fata. Soferul poate simti problema fie printr-o trepidatie generala a masinii sau mai subtil prin vibratia scaunului.

Ai rotile dezechilibrate? Nu te speria. Se rezolva!
Poti sa circuli cu o masina cu rotile dezechilibrate, dar tine seama ca aderenta la viteza mai mare nu va mai fi la fel de buna, si de aici toate riscurile ce se deduc (stabilitate mai mica, capacitate mai mica de franare, etc.). Deasemenea rotile se vor toci mai repede si toate articulatiile masinii vor avea mai mult de suferit.
Pentru a rezolva problema trebuie sa te duci cu masina la un service de roti (vulcanizare) care sa aiba masina de echilibrat roti. Operatiunea nu ar trebui sa dureze mai mult de 30 de minute.

Cum se face echilibrarea rotilor?
La vulcanizare iti vor demonta fiecare roata in parte de pe masina si o vor monta pe un aparat special care masoara cat de „descentrata” este rotatia. In functie de rezultat, se vor monta niste greutati („plumbi”) pe janta.

Atentie: trebuie sa se puna cat mai putini plumbi pe janta! Exista o regula prin care se spune sa nu existe mai mult de 2 zone cu plumbi, in caz contrar roata nu este echilibrata profesionist.

Daca tii la masina ta, nu te duce la cel mai prost service. Exista riscul sa pleci cu rotile mai dezechilibrate decat erau cand te-ai dus. Este recomandat sa faci echilibrarea rotilor cel putin o data pe an, inaintea oricarui drum mai lung, la fiecare operatiune de scoatere a anvelopei de pe janta (pana, schimbare anvelope, indrepare de janta, etc.) si desigur cand simti efectiv vibratiile mai sus prezentate. Mai mult, daca montezi alte anvelope pe jante se recomanda reechilibrarea rotilor dupa cca. 100 km parcursi, deoarece „cauciucul se aseaza pe janta”.

Personal nu suport sa merg cu rotile dezechilibrate. Am facut acest lucru de cateva ori si este infricosator sa trebuiasca sa ma chinui sa tin masina dreapta pe autostrada sau sa imi inchipui cat au de suferit articulatiile cand eu abia pot sa tin mana pe volan.

Articole similare
De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina

De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina?

Este foare important sa iti schimbi amortizoarele la masina la timpul potrivit, comportamentul acesteia fiind strans legat de calitatea suspensiei!

Cum se face ITP-ul masinii tale

Cum se face ITP-ul masinii tale?

Afla cum se face ITP-ul masinii tale, dar si ce reprezinta acesta si care sunt riscurile unui ITP expirat

Web design si promovare online pentru service auto

Web design si promovare online pentru service auto

Daca ai un service auto si ti-ai dat seama ca ai nevoie de web design profesional si o promovare online cat mai serioasa, ai ajuns unde trebuie

5 comentarii
  1. Romica spune:

    Incercati sa dati o solutie si pentru cazul cand se simte o trepidatie, oscilatie la viteze doar mici, la peste 40 nu se mai simte. aici ce care ari fi cauza?

  2. Casian spune:

    Bună. Locuiesc în Londra și am un vauxhall (Opel) astra 1.7 2008 . Când am 15-20 mph ( aprox 30 kmh) toată mașina se clatină de parcă ar fi o barcă sau de parcă aș avea o roată ovală și când trec de 55-60mph (aprox 90 kmh ) se simte o trepidație enormă pe puntea din față dar nu și în volan. Mă puteți ajuta cu un sfat despre cum aș putea remedia problema ? Mulțumesc

  3. Daniel spune:

    Trepidatii doar la viteze mici poate fi cauza unui cauciuc deformat!

  4. Andrei spune:

    De 2 ani ma lupt cu problema trepidatiei volanului pe un ford fiesta din 2010, am schimbat jante, cauciucuri, am reparat coloana volan, am schimbat caseta directie si trepidatiile inca sunt prezente, undeva dupa 130 km/h, deja nu mai stiu care ar putea fi cauza. Vreo idee daca ma poate ajuta cineva

Adauga un comentariu