Amortizoarele sunt deseori ignorate atunci atunci cand vine vorba de intretinerea unei masini, pe principiul ca daca masina „nu bate, nu troncane” sau daca „nu se lasa”, acestea inca sunt bune si „mai duc”. Insa comportamentul masinii pe sosea este legat extrem de mult de calitatea amortizoarelor si a sistemului de rulare in general. De aceea este foare important sa iti schimbi amortizoarele la masina la timpul potrivit.
Cum influenteaza starea amortizoarelor comportamentul masinii?
Pe langa scaderea dramatica a confortului, un autoturism cu amortizoarele uzate nu mai ofera aceeasi senzatie de condus. Din proprie experienta iti spun ca daca in ultima vreme ai impresia ca nu mai controlezi masina la fel de bine pe drumuri virajate sau la viteza mai mare, daca nu mai ai aceeasi precizie in franare si accelerare, nu este neaparat din cauza ca te-ai ramolit, ci probabil ti s-au uzat excesiv amortizoarele!
O masina cu amortizoarele uzate nu mai ofera aceleasi performante in timpul franarii sau accelerarii, din cauza inertiei / mutarii centrului de greutate. Practic atunci cand franezi masina se lasa mai repede si mai mult in fata. In mod similar apare acelasi fenomen si la accelerare: masina se lasa mai mult pe spate si „taie” din momentul fortei de accelerare.
Contactul continuu al rotilor cu asfaltul in functie de calitatea suprafetei de rulare este asigurat de amortizoare. Astfel ca un amortizor uzat nu va mai oferi aceeasi siguranta pe drumuri mai putin „perfecte”.
Chiar daca unii sau altii iti spun ca amortizoarele tale inca sunt bune, condusul pe strazile din Romania isi lasa amprenta in mod sigur! Totusi, pe langa numarul de kilometri si de gropi „suportate” de bietele amortizoare, un alt factor important este si timpul!
De ce timpul poate influenta amortizoarele?
Suspensia masinii nu este alcatuita doar din amortizoare! Pe langa amorizoarele propriuzise (telescoape) plus arcuri, mai exista si componente de cauciuc (flanse) care au rolul de a diminua vibratiile transmise catre caroserie. Fiind din cauciuc, flansele imbatranesc in timp si in mod cert nu mai au aceleasi performante ca la inceput. In plus, fiind mai „batrne” se vor uza mai repede si vor incepe sa transmita zgomote nedorite in autovehicul, fapt ce duce la scaderea calitatii condusului.
Recomand ca schimbarea amortizoarelor sa se faca complet si la toate rotile: telescoape + flanse + rulmenti + burdufe si limitatoare de cursa + suruburi noi. Eu personal am investit mai multi bani in aceste flanse, rulmenti si diverse suruburi decat in amortizoare. Rezultatul se simte insa imediat: o masina ca noua 🙂
Este nevoie sa schimbi si arcurile?
Un mecanic bun isi va da seama daca arcurile sunt ok sau nu. In principiu ele nu se schimba decat daca prezinta urme evidente de uzura sau sunt foarte ruginite. Daca masina este mai veche probabil ca merita sa fie schimbate, mai ales ca nu sunt chiar atat de scumpe in raport cu restul componentelor suspensiei.
In concluzie, daca vrei sa simti masina ta „ca noua” iti recomand sa verifici si sa schimbi la timp amortizoarele! Se simte!