Anvelopele sunt esentiale in comportamentul masinii, aceastea formand suprafata de contact dintre autovehicul si sosea. Anvelopa trebuie sa ofere un raport optim de aderenta si frecare cu asfaltul, atat prin compozitia materialului din care este construita, cat si prin forma si dimensiune. Anvelopa permite acceleratia, franarea si conducerea vehiculului.
Anvelopele se clasifica astfel:
- Din punct de vedere constructiv: anvelope radiale si anvelope diagonale; reprezinta modul in care este dispus suportul textil/metalic al structurii;
- Dupa modul de utilizare: anvelope de vara, anvelope de iarna si anvelope mixte (all seasons).
Dimensiunile anvelopelor sunt: latime, raportul latime/inaltime (talon), diametrul interior (diametrul jantei). Exemplu de notare a dimensiunilor anvelopei: 205/55R16
Pe lateralul (talonul) anvelopei, alaturi de denumirea (brandul) producatorului, se gasesc tot felul de caracteristici. Printre acestea cele mai importante sunt:
- Tipul anvelopei: P(Passenger) pentru autoturism de pasageri, LT(Light Truck) pentru camioane usoare, T(Temporar) pentru anvelopele de rezerva/temporare;
- Dimensiuni (latime, talon, diametru janta – exemplu: 205/55R16);
- Tipul constructiv: radial (R) sau diagonal (B);
- Indicele de viteza: numarul ce corespunde vitezei maxime suportate de anvelopa (de exemplu H inseamna ca anvelopa suporta o viteza maxima de 210 km/h);
- Indicele de sarcina: valoare numerica ce reprezinta sarcina maxima suportata de anvelopa (in livre si/sau kg);
- Clasificarea DOT: certifica conformitatea cu toate standardele de siguranta stabilite de Departamentul de Transporturi din SUA ;
- Clasificarea UTQG: reprezinta gradul de rezistenta la uzura, indicele de tractiune si cel de temperatura;
- La unele anvelope: calificarea pentru noroi sau zapada (M/S, M+S sau M&S, de la “mud & snow”).
Cu cat anvelopa este mai lata, cu atat ofera o aderenta mai buna in viraje si o stabilitate mai mare, dar scade acceleratia masinii si creste consumul. De asemenea pretul pentru creste odata cu latimea anvelopei si pe masura ce anvelopa are caracteristici speciale, cum ar fi cele de tip “Run Flat”.
Cu cat anvelopa are un diametru interior mai mare si un talon mai mic, cu atat creste stabilitatea in viraje dar si rigiditatea masinii si scade absorbtia socurilor (scade confortul pasagerilor).
Pentru ca anvelopele sa isi mentina toate caracteristicile este necesar ca presiunea acestora sa fie cea specificata de producatorul vehiculului. Daca se circula cu o presiune scazuta pentru mult timp, structura anvelopei va suferi o uzura marita sau chiar modificarea ireversibila a structurii acesteia si implicit afectarea sigurantei la rulare.
Am observat ca unele anvelope asa zise de top si scumpe nu sunt chiar asa de bune, sau cu mult mai bune, iar unele cu pret mai mic, sunt chiar peste asteptari, rezistente in timp, la km, performante bune. Cele de viteza intra-devar au balonul mai mic, 45-55 % din latime, dar la ce drumuri avem noi in tara si in Bucuresti, parca e mai potrivit un balon de 60, 65, 70. Amortizeaza mai bine denivelarile, preia din socuri si nu-ti uzeaza prematur suspensia, o ajuta sa traiasca mai mult. De multe ori ne orientam dupa cum arata anvelopa, ca schimba aspectul masinii. Cel mai important e sa urmarim si etichetare, sa le luam pe cele care ne ajuta la consum, zgomot, manevrabilitate pe ud. de exemplu un B B 68.