ECU (Engine Control Unit) reprezinta computerul motorului cu injectie controlata electronic, care asigura functionarea optima a acestuia.
Ce este ECU?
Practic ECU este creierul motorului, acesta citind o multitudine de senzori si interpretand datele pe baza unor harti de performanta, stocandu-le de-a lungul timpului. Astfel ECU decide ce parametri de functionare sa aiba motorul si invata in timp acest lucru pe baza cerintelor din partea conducatorului auto. Asa se explica de ce masina „trage mai bine” dupa un drum mai lung parcurs cu viteza (pe autostrada de exemplu) si de ce „se puturoseste” daca este condusa mai mult prin oras.
ECU mai poarta denumirea si de PCM (Powertrain Control Module).
La majoritatea autovehiculelor ECU controleaza:
- amestecul de aer/carburant
- aprinderea (la motoarele cu aprindere prin scanteie)
- avansul injectiei
- timpii de injectie (in vazul distributiei variabile)
- timpii de actionare a valvelor (in vazul distributiei variabile)
- turatia de relanti
- presiunea turbinei (la motoarele turbo)
- functionarea EGR
- functionarea pilotului automat (Cruise Control)
Chiar daca masina a suferit modificari de ordin tehnic, ECU continua sa foloseasca multi kilometri datele stocate pana in acel moment. De aceea se recomanda resetarea ECU dupa o modificare majora la motor, pentru a permite readaptarea acestuia la noile conditii de functionare.
De asemenea, daca masina incepe sa mearga mai prost (sa nu aiba suficienta putere), resetarea ECU poate fi solutia miraculoasa, daca nu exista alte cauze de ordin tehnic.
Pasionatii de tuning apeleaza in primul rand la o „resoftare a motorului” (chip tunning), adica la modificarea parametrilor ECU, care se face fie fizic prin schimbarea unui chip, fie prin modificari software.
Cum se reseteaza ECU?
Cea mai simpla metoda de a reseta ECU la valorile „de fabrica” este sa desfaci acumulatorul si sa il lasi asa 20-30 de minute pentru a priva de energie computerul. Astfel ECU „va uita tot ce a invatat”. Este important sa nu apesi acceleratia in timpul primei porniri dupa ce ai montat bornele la loc si eventual sa faci un drum „intins” pentru ca harta noua sa ofere mai multa performanta. De asemenea se considera ca este bine ca motorul sa fie cald in momentul resetarii, pentru a porni direct cu parametrii optimi de functionare.
In functie de modul in care este condusa masina, motorul isi va ajusta in timp performanta pe baza informatiilor stocate de ECU. De aceea, o masina condusa mult timp in oras sau „in mod economic” va fi mai lenesa fata de acceasi masina condusa cu viteza sau mai sportiv.
ECU este situat in compartimentul motor. Din acest motiv, dar nu numai, motorul nu se spala niciodata! Instalatia electrica a motorului este foarte sensibila la apa, iar ECU este printre cele mai scumpe componente electronice, un scurt circuit fiindu-i fatal. De asemenea si o suprasarcina il poate distruge, de aceea este important ca bateria si alternatorul sa functioneze bine si sa nu fie schimbata in timp ce motorul functioneaza.
La masinile performante, ECU poate fi programat sa indeplineasca mai multe conditii de functionare, in functie de situatie.
Ce sunt „hartile” ECU?
ECU stocheaza informatiile sub forma unor matrici, denumite si harti ECU. Respectivele informatii reprezinta parametrii de functionare ai motorului, enumerati mai sus in acest articol.
Cam asa arata o „harta” ECU:
Hartile ECU in general nu pot fi integral modificate, exceptie facand motoarele dotate cu un ECU programabil (in general masinile de curse). Totusi anumiti parametri pot fi modificati prin intermediul unui computer (la service) sau prin resetarea mai sus discutata.
O parte din datele procesate de ECU pot fi vizualizate prin intermediul scannerelor auto, cum ar fi cel despre care am mai discutat intr-un alt post: ELM 327 OBD2. Tot ECU este responsabil si de stocarea si stergerea erorilor.
Un autovehicul are mai multe astfel de computere, similare cu ECU. De exemplu la multe din masinile din ziua de astazi, franarea este controlata de asemenea electronic, ajustand forta de franare in functie de modul in care este apasata pedala (franare normala vs. franare de urgenta).
Foarte interesant dar mi-ar fi placut sa aflu ceva si despre ce presupune schimbarea unui ECU.
se pot modifica km reali din ecu?
Detin in golf 4 1.9 tdii cod motor ahf. Mergand cu ia in mersaveam vreo 90 km h. Misa rupt distributia. Am duso la mecanic a desfacuto. Mia stranbat supapele si culbitorii. Dupacea am cuparat alta chiloasa si am schimbato cu totul.masina este pusa la punct distributiA dar nu porneste. Invarte motorul dar nu porneste ia dat cu spry de pornire si merge cat are sprei dupa se opreste. Dupa acea am puso pe tester si spune ca unitate de control blocata peemanent. Intrebarea mea este sa intanplat cva si in calculator ??? Sau daca este di cauza calculatorului.
Nu are ECU treaba cu ruperea curelei de distributie. E problema mecanica clar, dupa cum mentionezi tu se pare ca e pe partea de alimentare..
Am un BMW tipulIK4 UH 51 , descrierea comerciala 116D, dupa o pana de cauciuc am schimbat roata. Roata cu cauciuc de vara sunt cu genti de aluminiu, iar roata cu cauciuc de iarna cu genti din tabla. Dupa schimbare a aparut la bord indicatorul deavarii la roti. Am schimbat toate patru roti cu cauciucuri de iarna, dar indicatorul amintit nu a revenit si nustiu cum sa fac sa revina la normal.
De vina este faptul că janta care a fost prima data în ecu ,nu a mai fost pusă tot de unde ai luat-o, de ex :janta spate dr ai pus-o stg față
Am un Volkswagen touran din 2008 1.9 dizel . Azdimineata a vrut să pornesc masina si când am băgat masina in contact sa aprins martori în bord ca bradu de crăciun …am tot încercat da nu am putut să o pornesc .am incercat sa o ajut sa o pornesc cu alta baterie de bezinat mai nica dar nu a mers …după am pus-o la o baterie la tractor …pornea dar când de desfaceam cablurile iar se aprindea martori si nu o puteam ambala se blocau acele de la turație,apa,kilometraj, si cubustibil chiar daca se oprea de tot si tot asa a facut …am pus bateria de bezinar( era si aia cam goală ca am incercat sa o încarc pe ailaltă ).. a pornit din prima a stat bine la relații ..toate au fost bune …dar si la bateria asta tot asa făcuse …sau blocat toate
Am un ford fiesta motor 1.3 benzină pe injectie.Am fost la mecanic si mi a schimbat senzorul de rotatie si pe cel de accelerație debitmetru de aer si ultima fază bobina de inductie.Acum nu vrea să mai pornească deloc si nu vine tensiunea de inalta la bujii.poate să fie calculatorul de vina ECU
Se poate defecta calculatorul mașini(Nissan atleon), după ce am data bornele jos și am sudat ceva (circa 2min) un suport.
Bună seara! Am o problema la un golf 5 1.6FSI. Motorul tremura când este la relantiu și uneori și pornirea este mai dificila.. La țeava de eșapament se aude ca o bolboroseală ca și cum ar fi înfundat.. Precizez ca am schimbat de curând EGR-UL și sclapeta, distribuția, pompa de benzina în speranța că îi dau de capăt, la indicațiile mecanicilor.. Recent am fost sfătuit sa schimb calculatorul ca nu se poate face o reactoalizare.. Ceva nu ii da voie sa se facă
Bună seara! Am o problema la un golf 5 1.6FSI. Motorul tremura când este la relantiu și uneori și pornirea este mai dificila.. La țeava de eșapament se aude ca o bolboroseală ca și cum ar fi înfundat.. Precizez ca am schimbat de curând EGR-UL și sclapeta, distribuția, pompa de benzina, bujii în speranța că îi dau de capăt, la indicațiile mecanicilor.. Recent am fost sfătuit sa schimb calculatorul ca nu se poate face o reactualizare.. Ceva nu ii da voie sa se facă. Ce sfaturi îmi puteți da? Mulțumesc anticipat!
Buna ziua.
Daca inlocuiesc ecu cu unul sh la o Astra g automata….ce km îmi înregistrează pe bord (cei care au fost pe vechiul ecu…sau cei de pe noul(sh) ecu.