De ce trepideaza volanul?

Volan BMW

Ai patit sa simti ca trepideaza volanul cand mergi cu viteza? Vibratia se diminueaza daca mergi si mai tare, pe autostrada de exemplu? Daca da, mai mult ca sigur ai rotile din fata dezechilibrate!

In acest articol voi discuta in special de problema rotilor dezechilibrate, dar mai sunt si alte cauze ale trepidatiei volanului, care apar in alte conditii (la franare, la relanti sau in viraje).

Rotile dezechilibrate se simt printr-o vibratie a volanului (sau a puntii spate) accentuata la viteze mai mari, in zona a 120 km/h, in functe de masina. Aceasta reprezinta viteza la care se produce frecventa de rezonanta, care este diferita de la o masina la alta, dar care statistic se apropie de 120 km/h. Daca se depaseste aceasta viteza, se reduce si rezonanta masinii si astfel trepidatia aproape ca dispare. Asta nu inseamna insa ca este bine, ci doar ca nu se mai simte!

Trepidatia volanului poate fi mai mult sau mai putin sesizabila, in functie de cat de rau sunt dezechilibrate rotile din fata, dar si in functie de tipul de directie pe care o are masina (servodirectie, directie asistata electronic, etc). Astfel, o masina cu directie asistata electronic va prezenta o vibratie mai slaba a volanului, datorita “izolarii” mai mari dintre coloana de directie si roti.

Problemele de echilibrare ale rotilor inferioare se simt in general de pasagerii care stau pe bancheta din spate. Practic acestia vor simti o vibratie in bancheta, accentuata la aceeasi viteza ca si in cazul rotilor din fata. Soferul poate simti problema fie printr-o trepidatie generala a masinii sau mai subtil prin vibratia scaunului.

Ai rotile dezechilibrate? Nu te speria. Se rezolva!
Poti sa circuli cu o masina cu rotile dezechilibrate, dar tine seama ca aderenta la viteza mai mare nu va mai fi la fel de buna, si de aici toate riscurile ce se deduc (stabilitate mai mica, capacitate mai mica de franare, etc.). Deasemenea rotile se vor toci mai repede si toate articulatiile masinii vor avea mai mult de suferit.
Pentru a rezolva problema trebuie sa te duci cu masina la un service de roti (vulcanizare) care sa aiba masina de echilibrat roti. Operatiunea nu ar trebui sa dureze mai mult de 30 de minute.

Cum se face echilibrarea rotilor?
La vulcanizare iti vor demonta fiecare roata in parte de pe masina si o vor monta pe un aparat special care masoara cat de “descentrata” este rotatia. In functie de rezultat, se vor monta niste greutati (“plumbi”) pe janta.

Atentie: trebuie sa se puna cat mai putini plumbi pe janta! Exista o regula prin care se spune sa nu existe mai mult de 2 zone cu plumbi, in caz contrar roata nu este echilibrata profesionist.

Daca tii la masina ta, nu te duce la cel mai prost service. Exista riscul sa pleci cu rotile mai dezechilibrate decat erau cand te-ai dus. Este recomandat sa faci echilibrarea rotilor cel putin o data pe an, inaintea oricarui drum mai lung, la fiecare operatiune de scoatere a anvelopei de pe janta (pana, schimbare anvelope, indrepare de janta, etc.) si desigur cand simti efectiv vibratiile mai sus prezentate. Mai mult, daca montezi alte anvelope pe jante se recomanda reechilibrarea rotilor dupa cca. 100 km parcursi, deoarece “cauciucul se aseaza pe janta”.

Personal nu suport sa merg cu rotile dezechilibrate. Am facut acest lucru de cateva ori si este infricosator sa trebuiasca sa ma chinui sa tin masina dreapta pe autostrada sau sa imi inchipui cat au de suferit articulatiile cand eu abia pot sa tin mana pe volan.

Etichete   Etichete:  

Articole similare

2 comentarii

  1. Romica says:

    Incercati sa dati o solutie si pentru cazul cand se simte o trepidatie, oscilatie la viteze doar mici, la peste 40 nu se mai simte. aici ce care ari fi cauza?

Comenteaza





La postarea comentariilor pe www.MergeBrici.ro, te rugam sa utilizezi un limbaj civilizat si sa eviti atacurile off topic la adresa autorilor, in caz contrar comentariile tale nu vor fi publicate.

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.