Cateva cuvinte despre prezoane

Prezoane roata masina

Majoritatea dintre noi, conducatorii auto, nu constientizam importanta prezoanelor in ceea ce priveste siguranta. Ne ducem bine mersi la service, ne monteaza rotile si plecam acasa. Totusi unii dintre noi au surpriza sa se trezeasca cu prezoane rupte sau mai rau sa le cada roata de pe masina, la propriu (am vazut cu ochii mei)!

Fiecare model de masina si tip de janta are un cuplu recomandat de strangere a prezoanelor, care trebuie respectat din motive de siguranta dar si pentru a nu uza prematur filetul acestora sau a forta jantele (deformarea orificiilor de prindere sau chiar modificarea geometriei).

De exemplu stiai ca exista o diferenta mare intre forta cu care ar trebui sa se stranga prezoanele pentru jantele de otel fata de jantele de aliaj?

Unii aleg sa unga piulitele sau prezoanele cu vaselina inainte de a le monta, pentru a preveni griparea acestora pe viitor. Acest lucru este practic interzis! De ce? Pai fiind gresate, piulitele se pot strange mai mult decat trebuie, deformand filetul, iar apoi se pot desface in mers, datorita vibratiilor si socurilor!

Strangerea prezoanelor trebuie sa se faca cu cheie dinamometrica, la cuplul recomandat de producator. La service in general se foloseste doar pistolul pneumatic, dar acesta poate sa aiba un cuplu de strangere fie prea mic, fie prea mare. Deci mare atentie! Mai mult, piulitele se strang mai intai cu mana cateva ture, pentru a preveni incalecarea filetului!

Cheie dinamometrica lunga

Cuplurile de strangere a prezoanelor se gasesc in general in manualele autovehiculelor si in specificatiile date de producatorul jantelor (pentru jantele aftermarket).

Am mai vazut ca se practica prin anumite service-uri de roti curatarea butucilor cu peria de sarma rotativa. Inevitabil peria mai scapa si in prezoane! Am vazut acest lucru cu ochii mei, la masina mea, dar abia acum mi-am dat seama cat de grav este acest lucru. In timp, o astfel de operatiune poate toci suficient de mult prezoanele, astfel incat in conditii de stres piulitele sa cedeze. In plus rugina de pe butuci se va face la loc.

Daca obisnuiesti sa iti schimbi singur rotile, iti recomand o cheie dinamometrica cu clichet, care sa permita un cuplu de 100-150Nm (in functie de cuplul de strangere necesar pentru masina ta). Daca te duci la service pentru aceasta operatiune, fii atent la modul cum iti strang baietii prezoanele si impune-le sa respecte standardele.

Etichete   Etichete:  

Articole similare

3 comentarii

  1. marian says:

    unde gasim un tabel de strangere la roti mai exact ,eu as plati pentru el

  2. hansa says:

    italo.ro/chestiuni/2013/02/valori-pentru-cuplurile-de-strangere-ale-prezoanelor/

    • Romica says:

      Filetul surubului, piulitelor e bine sa fie curatate, nu neaparat unse, se pot strange foarte bine cu cheia de roati ai masinii, nu se strange extrem de tare, dupa ce se apropie suficient sa nu mai aiba joc sau sa nu le poti desface cu mana, mai strangi un sfert de tura de filet, este suficient. In general se rup cele de proasta calitate, sau cele care nu au mai fost desfacute de ani de zile si nu au avut putin lubrifiant in zona contactului cu jeanta, deci se poate pune ca protejeaza. se mai pot si vopsii, ati vazut in ce hal le ia rugina, ploaie, zapada, sare, umezeala.

Comenteaza





La postarea comentariilor pe www.MergeBrici.ro, te rugam sa utilizezi un limbaj civilizat si sa eviti atacurile off topic la adresa autorilor, in caz contrar comentariile tale nu vor fi publicate.

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.