Cateva cuvinte despre prezoane

Prezoane roata masina

Majoritatea dintre noi, conducatorii auto, nu constientizam importanta prezoanelor in ceea ce priveste siguranta. Ne ducem bine mersi la service, ne monteaza rotile si plecam acasa. Totusi unii dintre noi au surpriza sa se trezeasca cu prezoane rupte sau mai rau sa le cada roata de pe masina, la propriu (am vazut cu ochii mei)!

Fiecare model de masina si tip de janta are un cuplu recomandat de strangere a prezoanelor, care trebuie respectat din motive de siguranta dar si pentru a nu uza prematur filetul acestora sau a forta jantele (deformarea orificiilor de prindere sau chiar modificarea geometriei).

De exemplu stiai ca exista o diferenta mare intre forta cu care ar trebui sa se stranga prezoanele pentru jantele de otel fata de jantele de aliaj?

Unii aleg sa unga piulitele sau prezoanele cu vaselina inainte de a le monta, pentru a preveni griparea acestora pe viitor. Acest lucru este practic interzis! De ce? Pai fiind gresate, piulitele se pot strange mai mult decat trebuie, deformand filetul, iar apoi se pot desface in mers, datorita vibratiilor si socurilor!

Strangerea prezoanelor trebuie sa se faca cu cheie dinamometrica, la cuplul recomandat de producator. La service in general se foloseste doar pistolul pneumatic, dar acesta poate sa aiba un cuplu de strangere fie prea mic, fie prea mare. Deci mare atentie! Mai mult, piulitele se strang mai intai cu mana cateva ture, pentru a preveni incalecarea filetului!

Cheie dinamometrica lunga

Cuplurile de strangere a prezoanelor se gasesc in general in manualele autovehiculelor si in specificatiile date de producatorul jantelor (pentru jantele aftermarket).

Am mai vazut ca se practica prin anumite service-uri de roti curatarea butucilor cu peria de sarma rotativa. Inevitabil peria mai scapa si in prezoane! Am vazut acest lucru cu ochii mei, la masina mea, dar abia acum mi-am dat seama cat de grav este acest lucru. In timp, o astfel de operatiune poate toci suficient de mult prezoanele, astfel incat in conditii de stres piulitele sa cedeze. In plus rugina de pe butuci se va face la loc.

Daca obisnuiesti sa iti schimbi singur rotile, iti recomand o cheie dinamometrica cu clichet, care sa permita un cuplu de 100-150Nm (in functie de cuplul de strangere necesar pentru masina ta). Daca te duci la service pentru aceasta operatiune, fii atent la modul cum iti strang baietii prezoanele si impune-le sa respecte standardele.

Articole similare
De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina

De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina?

Este foare important sa iti schimbi amortizoarele la masina la timpul potrivit, comportamentul acesteia fiind strans legat de calitatea suspensiei!

Cum se face ITP-ul masinii tale

Cum se face ITP-ul masinii tale?

Afla cum se face ITP-ul masinii tale, dar si ce reprezinta acesta si care sunt riscurile unui ITP expirat

Web design si promovare online pentru service auto

Web design si promovare online pentru service auto

Daca ai un service auto si ti-ai dat seama ca ai nevoie de web design profesional si o promovare online cat mai serioasa, ai ajuns unde trebuie

4 comentarii
  1. marian spune:

    unde gasim un tabel de strangere la roti mai exact ,eu as plati pentru el

  2. hansa spune:

    italo.ro/chestiuni/2013/02/valori-pentru-cuplurile-de-strangere-ale-prezoanelor/

    • Romica spune:

      Filetul surubului, piulitelor e bine sa fie curatate, nu neaparat unse, se pot strange foarte bine cu cheia de roati ai masinii, nu se strange extrem de tare, dupa ce se apropie suficient sa nu mai aiba joc sau sa nu le poti desface cu mana, mai strangi un sfert de tura de filet, este suficient. In general se rup cele de proasta calitate, sau cele care nu au mai fost desfacute de ani de zile si nu au avut putin lubrifiant in zona contactului cu jeanta, deci se poate pune ca protejeaza. se mai pot si vopsii, ati vazut in ce hal le ia rugina, ploaie, zapada, sare, umezeala.

  3. Alexandru spune:

    De 32 de ani, imi desfac și-mi montez singur roțile. Atât la TIR cât și la Matiz. Cu cheia de roți a mașinii. Fără cheie dinamometrică și tabele cu cupluri de strângere. Întotdeauna dau cu vaselină pe prezoane și pe conicitate. Rezultatul. Nu s-a rupt, lărgit, deformat niciodată vreun prezon sau piuliță. Nu s-a stricat vreo conicitate sau vreo geantă. Nu a ajuns niciodată vreo vaselină la plăcuțe, discuri, tamburi, să-mi altereze eficiența frânării. Niciodată nu s-a slăbit strângerea de la mers sau vibrații. Mereu, se strâng ușor, se desfac ușor. Atunci, unu, ce rost are toată această discuție cu aspect de moft, (pe unii nu-i ține mașina cât îi țin prezoanele), și doi, cum mă poate convinge pe mine cineva că este „INTERZIS” să-mi dau cu vaselină pe prezoane, când, iată, am parcurs fără probleme peste două milioane de kilometrii, cu vaselină pe prezoane? Drumuri bune.

Adauga un comentariu