Pretul combustibililor aproape ca s-a dublat in ultimii 5 ani, iar de la 1 aprilie 2014 s-a scumpit si acciza la carburant (benzina, motorina si kerosen) cu 7 eurocenti (41 bani) / litru.
Pentru cineva care circula des cu masina, costul benzinei sau al motorinei se cam simte la buzunar, mai ales cand vine vorba de un drum mai lung.
Dupa scumpierea de la 1 aprilie, in Romania pretul mediu al benzinei premium a ajuns la cca. 6,8 lei pe litru, in timp ce sortimentele aditivate depasesc lejer 7 lei. Singurul combustibil care a scapat inca de aceasta scumpire este gazul lichefiat (GPL), care costa putin peste 3 lei pe litru.
O intrebare care ne vine in minte atunci cand calculam cati bani dam lunar sau anual pe carburant este: de ce este benzina scumpa?
Dar sa aflam pe ce dam de fapt banii atunci cand ne oprim la o benzinarie sa alimentam.
Din ce este format pretul benzinei si al motorinei:
- pretul materiei prime
- costurile de prelucrare
- costurile logistice
- transport
- taxe (TVA, taxa speciala de drum)
- accize
- adaos comercial
Se pare ca din pretul final al carburantului doar jumatate este reprezentat de costul materiei prime (petrol) si al prelucrarii acesteia, iar restul din suma cheltuielilor de mai sus.
Care sunt factorii care influenteaza pretul benzinei si al motorinei:
- variatiile cotatiilor internationale la combustibili
- conditiile economice (la nivel local, regional si international)
- cursul de schimb valutar
Mai interesant este faptul ca desi pretul petrolului nu a crescut foarte mult, ba chiar au fost momente cand acesta a scazut, pretul benzinei si motorinei a crescut constant datorita taxelor si accizelor.
Din pacate, in contextul problemelor economice si politice internationale este mai mult ca sigur ca pretul carburantilor va continua sa creasca!