A venit momentul sa discutam si despre cifra octanica a benzinei: importanta acesteia in procesul de ardere, impactul asupra performantei si a fiabilitatii motorului.
In Romania se poate cumpara benzina la diverse cifre octanice, in general intre 95 si 100.
Cifra octanica a benzinei la statiile din Romania:
- OMV MaxxMotion 95
OMV MaxxMotion 100 - MOL Tempo Plus 95
MOL EVO 99 - Petrom Standard 95
Petrom Extra 99 - Rompetrol Efix 95
Rompetrol Alto 101 - Agip Super Tech 95
Agip Super Tech 99 - Lukoil Euroluk 95
Lukoil Super Euroluk 98
Contrar a ceea ce multi dintre noi credeau, cifra octanica a benzinei nu indica capacitatea acesteia de ardere. Adica o benzina de cifra octanica mai mare nu este mai inflamabila decat una cu cifra octanica mai mica. In realitate, cifra octanica reprezinta rezistenta combustibilului la autoaprindere (detonatie). Astfel ca un motor va merge mai „lin” cu benzina de cifra octanica mare.
Motoarele din ziua de azi au un senzor ce ajuta la preventia detonatiei, prin reglarea avansului in functie de vibratia blocului motor. La motoarele mai vechi neprevazute cu acest senzor, autoaprinderea poate afecta in timp foarte grav motorul. Senzorul de detonatie ajuta la marirea fiabilitatii motorului dar scade performantele dinamice ale acestuia in cazul utilizarii unui combustibil cu cifra octanica mica.
Astfel ca, o benzina cu cifra octanica mare (100 de exemplu) va permite o functionare mai buna a motorului (in parametri optimi), marind astfel performanta acestuia (cuplul si puterea).
La motoarele cu rapoarte de compresie mari (injectie directa) se recomanda utilizarea benzinei de cifra octanica ridicata, efectul de detonatie fiind mai intalnit.
Datorita standardelor diferite utilizate la masurarea cifrei octanice, in Europa benzina are o valoare cu 5 unitati mai mica decat in Statele Unite. Astfel ca o benzina care are CO 95 la noi, va avea 90 in SUA!
Chiar daca la benzinarii cea mai buna benzina indica o cifra octanica de 100 sau 101, nu inseamna ca aceasta este cea mai mare valoare. In domeniul curselor auto exista combustibili ce ajung la cifre octanice de 129 (etanolul). Totusi benzina de curse atinge valoarea maxima de 102, aceste cateva unitati facand insa diferenta.
Testarea cifrei octanice se face pe un motor special, monocilindru, cu raport de compresie variabil, in conditii standard stabilite de autoritatile in domeniu, si consta in cresterea progresiva a raportului de compresie pana la momentul in care are loc detonatia. Acest raport maxim este comparat cu raportul de compresie al unui amestec standardizat cu cifra octanica 100 (iso-octan:n-heptan), determinandu-se astfel valoarea cifrei octanice a combustibilului testat.
Prin optimizarea modului de functionare a motorului, benzina de cifra octanica ridicata poate scadea consumul, echivalandu-se astfel costul per kilometru (in raport cu benzina obisnuita), protejand insa mai mult motorul! Cu toate acestea nimic nu poate opri consumul masiv de benzina la calcarea puternica a acceleratiei! 🙂
Tu ce benzina obisnuiesti sa pui la masina ta?
Poti citi mai multe despre cifra octanica pe Wikipedia.
De obicei Petrom 95, o singura data am incercat cea de 99, iar de cateva ori OMV 95, pentru ca nu era nici un Petrom in zona si a ramas singura alternativa. In curand voi incerca OMV 100.
Mai mereu efix 95
eu pun omv100 ca e aproape de casa. dar si mol evo e buna. altceva nu pun fiindca merge urat.
la buson rezervor am trecut 98/95. e un motor vw 1.4 16v, aspirat, stock, 100 cp.
E abureala cu consumul mai mic si performante marite.
Articolul e scris de un pasionat, nu de un specialist.
Daca VW zice sa bagi benzina de 95, sunt convins ca motorul acela a fost setat pentru CO95.
De ce nu ar fii scris 100?
Intrebati ingineri (adevarati, adica mai in varsta) mecanici, nu baieti „specialisti” de la garajul de sub bloc.
Atunci inseamna ca tu susti ca ce spune chimia este fals, normal ce scrie in articolul asta ar trebui sa fie adevarat in rest aia este problema ta ca nu vezi diferenta.Prin definitie cum scrie si in articolul acesta Cifra Octanica prescurtata CO este procentul de izooctan si n-heptan din benzina, totodata se spune ca cu cat cifra octanica este mai mare cu atat benzina are calitate mai buna prin urmare creste randamentul, acestea fiind spuse consumi mai putin.
eu am alimentat pt prima data la mol 100+ vreau sa spun ca motorul e mai silentios se anfige mai bine la drum,nu stiu consumul,si ce daune va avea la garniturile de la supape,dupa cum am citit pe forumuri.
De cateva luni UE a interzis marirea CO la benzine,rar mai gasesc benzina de 98 si avand motor tsi se cunoaste la consum,marit,dar mai akes la putere,inainte cand bagam benzina de 99,100 sau 101,faceam depasirile cu treapta a cincea,acum cu benzina de 95 trebuie sa retrogradez neaparat in treapta a patra iar consumul a crescut cu 0,5 litri la suta de km.
Merge mai bine cand pui benzina superioara, se schimba sunetul motorului si parca ai ceva cai putere in plus. Cand am pus eu mergea masina de parca aveam racheta in spate si nu are decat 80 CP. Atentie consumul este influentat si de cauciucuri, de presiunea utilizata, de anotimp, stil de condus, greutatea masinii, precum si de geometria rotilor fata, in special paralelismul rotilor sa fie ok, altfel trage mai greu strica si anvelopele. Plus vantul, starea asfaltului, si cat de mult turezi la plecarea de pe loc, si cand schimbi treptele. la noi sunt multi bizoni care pleaca de pe loc in mare viteza, cu toate ca se vede clar ca putin mai in fata e blocat sau are semafor rosu. sau duce turatia la extrem la 4-5 mii ture, apoi se mira ca ce mult a consumat si de ce s-a stricat motorul.
din propria experienta pot spune ca atunci cand am alimentat d l omv cu 95 s.a simtit o dif in bn fata d petrom 95 motorul mergea mai lin plus performanta ridicata( in cartea masinii scrie ca treb sa mearga cu 98 iar eu am tot mers cu 95)deci cifra octanica sau mai bn spus o benzina de calitate superioara face diferenta ca masina sa fie in parametrii optimi sau chiar mai bine..
eu am alimentat de la mol 10+ masina trage mai bine motor silentios consumul ramane de vazut,nu stiu ce fel va fi afectat motorul,sau garniturile la supape,dak ar fi dupa mine as merge numai cu 100+ pentru ca performantele sunt vizibile,am un opel astra g 1.6 16 v 2001,depasesc foarte rapid si nu apas tare pe acceleratie.