Cu totii am auzit de motoarele W12 sau W16 produse de grupul VAG, care propulseaza masini precum Bugatti Veyron, Volkswagen Phaeton, Bentley Continental GT, Audi A8L, etc. Acestea sunt motoare imense, foarte puternice si fiabile, care dezvolta puteri de la 600 la peste 1000 de cai.
Motoarele W16 nu sunt nici pe departe cele mai mari si mai puternice motoare cu ardere interna din lume. Mai exista motoare dezvoltate special pentru camioanele de mare tonaj, cum ar fi uriasele camioane miniere Catterpillar, care sunt dotate cu motoare common-rail V12 sau chiar cu 20 de cilindri care pot ajunge si pana la 4000 de cai putere.
Cu toate acestea, cel mai mare motor din lume este cu mult peste cele mai sus mentionate, atat ca dimensiuni cat si ca putere si cuplu. Este vorba despre un motor japonez, denumit Wartsila-Sulzer RTA96-C, special conceput pentru vasele de transport de mare tonaj.
Specificatiile celui mai mare motor din lume:
Atentie: valorile de mai jos pot parea exagerate, dar sunt reale 🙂
- Tip motor: diesel, common-rail, turbo
- Dimensiuni motor: 13,5 m inaltime, 26,59 m lungime
- Greutate motor: 2300 tone
- Nr. cilindri: 14 in linie
- Capacitate cilindrica: 25.480 litri
- Rotatii pe minut: 22 – 102 RPM
- Putere maxima: 108.920 CP (80080 kW)
- Cuplu maxim: 7.603.850 Nm la 102 RPM
- Combustibil: pacura
- Consum: 171 g/kWh
La aceste dimensiuni colosale se adauga o fiabilitate excelenta, uzura pistoanelor fiind de numai 0.03 mm la 1000 de ore de functionare, considerand ca diametrul unui cilindru este de 0.96 metri.
La un astfel de motor se injecteaza 160 de grame de combustibil la fiecare ciclu al unui cilindru, in sarcina maxima. Astfel se poate ajunge la un consum de 228 litri pe minut, sau 3,8 litri pe secunda!
Arborele cotit (vilbrochen) cantareste 400 de tone iar pistoanele ajung la 5 tone fiecare.
Cu toate acestea, costurile de operare ale unui vas propulsat de acest motor sunt mult mai mici decat varianta de a transporta aceeasi cantitate de marfa pe uscat, cu tir-uri, considerand ca cel mai mare vas poate cara nici mai mult nici mai putin de 12.000 de containere.
Un astfel de motor costa practic mai mult decat vasul pe care este montat, dar aceasta suma poate fi amortizata dintr-un singur transport!
Fiabilitatea motorului Wartsila-Sulzer RTA96-C este atat de mare incat probabil ca nu va trebui inlocuit niciodata in toata perioada de viata a vasului de transport, mai ales ca practic vasul este construit in jurul motorului si nu invers.
Exista mai multe detalii despre cel mai mare motor din lume pe acest site sau pe Wikipedia.
Cool nu?
„The Wärtsilä RT-flex96C is a two-stroke turbocharged low-speed diesel engine designed by the Finnish manufacturer Wärtsilä.”
…adica mergeMAIPUTINbrici.ro
„The Wartsila-Sulzer is manufactured by the Aioi Works in Japan and is part of Japans Diesel United Limited.”
Site-ul producatorului: http://www.wartsila.com/en/engines/low-speed-engines
… inca merge brici!
experimentul philadelfia ar trebui studiat mai in profunzime
Motorul din imagine 14 RTflex 90 variantele TA nu sunt common rail
Am de vinzare un cilindru de vapor Nou cu diametru interior de fi 400 mm si inaltime de 1200 mm si alte piese de vapor poate intereseaza pe cineva