Grecia este o tara superba, cu sosele ce strabat peisaje spectaculoase, cu trafic foarte lejer si clima calda chiar si toamna. De aceea am ales sa ne ducem in vacanta in Grecia cu masina pentru a vedea Atena, insula Peloponez si alte minunatii elene!
Am plecat de acasa dis de dimineata, intr-o duminica racoroasa de septembrie. Traseul pe care il vom avea de facut in prima zi este Bucuresti – Leptokaria, undeva mai jos de Tesalonic si Paralia Katerini, intr-o zona cu vedere directa la Muntele Olimp.
Desi plecam la ora 7 dimineata, ajungem la hotelul din Leptokaria abia la ora 18, cu o singura oprire in Sofia la benzinarie. Drumul de 11 ore nu a fost prea dificil. De fapt a fost chiar lejer, parcurgand cei 850 de km fara blocaje sau alte evenimente neplacute. Cred ca faptul ca am ales duminica pentru plecare a fost in favoarea noastra! Din sens invers insa veneau foarte multe masini dinspre Grecia, dar conform itinerariului ne vom intoarce lunea viitoare.
Recomand utilizarea GPS-ului in astfel de calatorii, deoarece te salveaza de mult timp si iti ofera o anumita siguranta ca vei ajunge acolo unde doresti. Atentie insa sa ai hartile actualizate… eu nu le-am avut si au existat momente cand „am luat-o pe aratura” 😀
Stam in Leptokaria doar o noapte. A doua zi ne asteapta inca un drum destul de lung, pana la Atena!
Plecam spre Atena undeva la pranz, stiind ca avem de mers „numai” vreo 450 km pe „sosele grecesti”, adica sosele cu trafic lejer, late, fara limite de viteza „reale”, etc. Am ales insa sa nu mergem prea mult pe autostrazi, din pricina costurilor, a distantei mai lungi, dar in primul rand deoarece am vrut sa vedem Grecia asa cum este ea, cu sosele serpuite, localitati, plantatii de maslini, bumbac si portocali.
In drumul nostru spre Atena am facut si primul plin de benzina din Grecia, la o benzinarie BP. Benzina Premium 95 costa cca. 1.7 euro / litru, in timp ce cea cu cifra octanica de 100 costa aproape 2 euro!
In Atena am ajuns pe la ora 19, dupa cca. 7 ore de mers lejer cu masina. La prima vedere Atena ne-a cam speriat putin in ceea ce priveste traficul. Orasul era foarte aglomerat si se circula cu viteza mare, mult mai mare decat eram obisnuiti in Bucuresti. Ce-i drept soselele de tranzit permit acest lucru, avand cel putin 3 benzi pe sens si parapeti de protectie (ca pe autostrada).
In ciuda crizei economice prin care trece Grecia, Atena dovedeste contrariul prin masinile scumpe pe care le poti vedea la tot pasul, motocicletele rapide, iahturile luxoase si in general aglomeratia si agitatia foarte mare (imi pare ca toata lumea are masina sau motocicleta acolo).
Nodurile rutiere sunt destul de incalcite, si recunosc ca si cu GPS am gresit drumul spre hotelul din Pireu prima data. Chiar si asa nu a fost prea greu sa intorc, dar din nou am gresit drumul 🙂 In cele din urma am ajuns, iar experienta m-a ajutat sa planific mai bine traseul data viitoare.
Hotelul avea parcare proprie, dar este posibila si parcarea pe strada fara probleme, grecii neavand taxe de parcare ca in vest. Din acest punct de vedere seamana oarecum cu Bucurestiul… insa similaritatile se opresc aici!
Desi in Atena sunt foarte multe masini si mai ales motociclete si scutere, circulatia este mult mai ordonata si mai sigura decat in Bucuresti. Am constatat ca sunt foarte multi batrani care conduc masini scumpe si motociclete in toata regula, si in general au rabdare. Tinerii insa gonesc la propriu chiar si cu 200 km/h pe autostrazile din oras!
Atena este un oras al contrastelor in ceea ce priveste traficul si infrastructura. Pe de o parte sunt sosele foarte mari ce permit tranzitul rapid sau ajungerea in centru in 10 minute, pe de alta parte sunt stradute atat de inguste si aglomerate incat doar norocul te fereste de a „rascheta” toate masinile parcate pe margini. Deoarece orasul este construit pe dealuri sunt de asemenea zone carosabile foarte abrupte, cum doar in San Francisco mai gasesti!
In Atena am stat aproape o saptamana, timp in care am putut admira legendarele ruine de pe Acropole, cateva muzee si mai ales orasul cosmopolit in toata splendoarea sa.
Printre muzeele vizitate am admirat si un superb muzeu de masini de epoca: Hellenic Motor Museum, despre care voi scrie un articol separat in viitorul apropiat.
Intr-una din zile am ales sa vedem si ceva din sudul Greciei, mai exact sa ne ducem pe insula Peloponez unde aveam de admirat Canalul Corint, Cetatea Micene, cateva orase foarte frumoase (Argos, Nafplio si Tolo) si coasta Marii Mediterane cu apele ei limpezi.
Drumul ne-a ocupat toata ziua si a adaugat inca 400 de km excursiei, dar a meritat din plin.
Intoarcerea in Romania am facut-o in mare pe acelasi drum pe care am venit, exceptand faptul ca am luat-o prin dreapta Atenei, cu un ocol de 100 km pentru a vedea coasta superba si templul de la Sounio.
Pe drumul de intoarcere am zis sa folosesc canistra de benzina pe care am cumparat-o inainte de plecare si care era desigur plina, si sa o torn in rezervor prin furtunul metalic special, cumparat impreuna cu canistra! Din nefericire acest lucru nu a fost posibil, dar despre aceasta intamplare voi povesti intr-un alt post in viitorul apropiat.
La intoarcere am stat intr-o localitate situata in nordul Greciei numita Sidirokastro, foarte aproape de granita cu Bulgaria, la un hotel grozav la care se pare ca erau cazati aproape numai romani. Conditiile au fost de departe cele mai bune pentru pretul platit, deci il recomand ca hotel de tranzit!
Luni dimineata am plecat spre Romania. Imediat dupa granita drumul era deviat prin localitatea Petrich, deci am fost nevoiti sa facem un mic ocol. Fiind luni, in traficul din Bulgaria au fost mult mai multe masini decat la dus, si destul de multe tir-uri. Cu toate acestea drumul a fost ok, dar mult mai plictisitor, lipsind acel entuziasm de la dus.
Distanta totala parcursa a fost de nici mai mult, nici mai putin 3000 km iar consumul mediu a fost de 6,4 litri / 100km, pentru un motor pe benzina de 1.6 aspirat.
Recomand calatoriile in Grecia cu masina deoarece iti ofera o libertate foarte mare de a vedea locuri frumoase si de a percepe cu adevarat maretia tarii si diferentele geografice si climatice. In plus un astfel de drum nu este deloc obositor, deoarece prin comparatie cu Romania soselele sunt impecabile, libere si foarte usor de parcurs. Totusi recomand o perioada de 2 saptamani pentru asa ceva, si nu doar 8 zile cum am avut noi.
Drum bun si daca ai intrebari voi fi bucuros sa iti raspund!