Transfagarasan a fost, este si va fi unul dintre cele mai frumoase drumuri din Europa, asa cum a fost catalogat de numeroase publicatii internationale, printre care si Top Gear.
In vara aceasta am apucat sa dau o fuga pe Transfagarasan, mai exact sa-l parcurg de la un capat la altul, din Curtea de Arges pana la Cartisoara.
Desi vremea a fost capricioasa, experienta de a traversa muntii Fagaras cu masina este unica, mai ales atunci cand urci spre barajul Vidraru pe furtuna si auzi tunetele rasunand printre vai si prin tuneluri, sau cand ajungi in zona alpina si vezi norii formandu-se din ceata ce se ridica din vaile de sub tine.
Desi in Romania au mai aparut sosele situate la altitudine (Transalpina, Transbucegi si mai nou Trans-Semenic), Transfagarasanul ramane in opinia mea cel mai spectaculos si placut de condus drum de munte din Romania.
De ce este Transfagarasan un drum atat de frumos?
- In primul rand Transfagarasanul traverseaza cei mai inalti si spectaculosi munti din tara noastra. De aceea peisajele sunt cu adevarat impresionante.
- Pe Transfagarasan se afla barajul Vidraru (cel mai mare baraj in arc din Romania si al 5-lea din Europa).
- Soseaua este compusa din zeci de serpentine, majoritatea in ac de par, dar si din linii drepte pe care poti sa prinzi ceva viteza, daca te tin franele. Soseaua seamana cu adevarat cu un circuit de curse urias.
- In zona alpina peisajul pare ireal, dupa cum se poate vedea si din fotografii, iar pentru a-l putea admira in adevarata sa splendoare, soseaua este presarata cu suficiente zone de refugiu/parcare pentru masini.
- Transfagarasanul trece peste 830 de podete si 27 viaducte, iar in partea superioara a muntilor pot fi admirate cateva cascade chiar la marginea soselei.
- Pe Transfagarasan se afla cel mai lung tunel din Romania, care masoara 887 de metri.
La ce trebuie sa fii atent daca te duci cu masina pe Transfagarasan?
- In primul rand trebuie sa tii cont ca pe acest drum nu exista benzinarii si ca vei avea un consum destul de mare avand in vedere ca soseaua este in panta si nu se poate circula cu viteza constanta. Eu personal am vazut ultima benzinarie in Curtea de Arges (pe partea sudica) sau in orasul Fagaras (pe partea nordica). De aceea ai grija sa ai rezervorul cel putin plin pe jumatate, daca nu chiar complet atunci cand te apropii de munti.
- Daca vrei sa te cazezi in Fagaras trebuie sa fii atent la locurile de cazare limitate din zona montana. Nu ai prea multe variante la dispozitie iar unele pot fi si foarte scumpe.
- Parcarea in zona Balea poate fi exagerat de scumpa (4 lei / ora, cu taxare pe ora) dar poti gasi si alte locuri bune de parcat si gratuite daca te straduiesti. Daca ai de gand sa stai o zi intreaga acolo sus, pentru a face un traseu montan, ia in calcul si costul parcarii!
- Riscul de accidente pe Transfagarasan este ridicat din cauza serpentinelor si chiar a traficului care vara poate fi foarte intens.
- Drumul este deschis complet doar pe perioada verii, insa si in aceasta perioada doar in intervalul 6:00 – 22:00.
Transfagarasanul este si va fi un drum de suflet pentru mine, care am fost in acesti munti de foarte multe ori, mai ales in copilarie. Poate si de aceea imi place atat de mult si nu il consider deloc un drum periculos sau greu, ci mai degraba un drum placut si relaxant. M-as reintoarce in fiecare an pe aceasta sosea superba!
Daca si tu esti impresioant de Transfagarasan sau ai o pasiune pentru muntii Fagaras, te rog sa lasi un comentariu sau sa impartasesti acest articol prietenilor tai.