Cum sa iti deszapezesti / dezgheti masina iarna

Deszapezire masina

Poate ca pare ceva banal, ca nu e mare lucru sa iti deszapezesti sau sa iti dezgheti masina, dar sunt cateva solutii simple pe care poate nu le ai in vedere cand te grabesti sa scoti masina din parcare iarna, dupa o ninsoare zdravana.

In primul rand este important ca masina sa fie incalzita atunci cand pleci cu ea, iar pentru ca masina sa fie calda in interior trebuie mai intai ca motorul sa se incalzeasca. De aceea primul lucru pe care il poti face este sa pornesti motorul, sa comuti climatizarea pe incalzire (directionand-o spre parbriz)  si sa pornesti dezaburirea.

Pentru a putea sa pornesti motorul trebuie sa dai mai intai la o parte zapada din dreptul usii soferului si de pe usa cat mai mult posibil (inclusiv de pe imbinarile usii cu caroseria) pentru a evita pe cat posibil caderea zapezii in interiorul autovehiculului. Exista situatii cand portiera soferului poate sa fie blocata din cauza inghetarii chederelor sau chiar a incuietorii. Nu o forta din prima ci incearca sa intri pe o alta usa. Daca reusesti sa pornesti motorul se vor dezgheta mai rapid si celelalte.

Atentie la uneltele pe care le folosesti cand cureti zapada de pe masina, deoarece unele pot zgaria tabla si geamurile.

Perie zapada /gheata auto

Se recomanda folosirea unei maturi (nu din paie) sau a unei perii. Eu personal mai folosesc si stergatorul de geamuri dar cu partea de burete spre caroserie. Totusi am mai vazut persoane care dau zapada jos de pe masina direct cu lopata sau farasul, dar aceasta tehnica „rapida” are riscurile ei!

De ce sa nu dai cu matura clasica de paie? Pai mai toate sunt legate cu sarma si daca ai ghinionul sa fie vreuna iesita in afara si sa dai direct cu ea pe caroserie ai incurcat-o!
Pentru a incalzi mai repede interiorul mai este bine sa comuti aerisirea pe recirculare, pentru a folosi aerul din masina care devine din ce in ce mai cald.

Dupa ce ai pornit masina, inchide usa si continua curatarea zapezii din jurul si de pe aceasta, in ordinea in care iti este mai usor, cu mentiunea ca daca ai dat la o parte mai intai toata zapada din jurul masinii iar abia apoi o dai si de pe masina, vei face la loc „mizerie” in jur.

Parbriz inghetat

Dupa ce ai terminat procesul de curatare a zapezii masina ar trebui sa fie deja incalzita iar geamurile sa se dezghete. Pentru a grabi dezghetarea poti folosi un spray special (varianta cea mai rapida) sau chiar lichid de parbriz de iarna. Nu da imediat cu racleta si nu forta stergatoarele pana ce parbrizul nu este dezghetat complet. Eu personal prefer sa pornesc la drum cu masina (doar daca ma grabesc) chiar daca parbrizul nu este 100% curat, dar a fost curatat suficient de mult incat sa am vizibilitate si sa nu pun pe nimeni in pericol. In mers motorul se va incalzi mai repede si va contribui la incalzirea habitaclului. Pentru autovehiculele dotate cu incalzire prin parbriz, aceasta sarcina devine mult mai usoara.

Butoane dezghetare parbriz masina

Nu astepta sa se incalzeaza aerul din ventilatie inainte de a-l directiona spre parbriz ci lasa-l de la inceput in aceasta pozitie, pentru a incalzi progresiv sticla, altfel risti sa 0 crapi, mai ales daca exista mici fisuri in ea. In plus poti lasa in jos parasolarele (unii recomanda sa fie pozitionate la 90 grade fata de parbriz). Astfel va ramane mai mult aer cald zona parbrizului si se va dezgheta mai repede.

Am vazut persoane care, din dorinta de a avea o masina perfect curata, curata inclusiv gheata de pe tabla cu racleta sau o lovesc cu pumnul sau alte ustensile pentru a se sparge. Aceasta operatiune este criminala pentru vopsea si mai mult ca sigur produce o gramada de zgarieturi fine, care in timp se vor vedea (mai ales pe vopseaua metalizata). Cel mai bine este sa lasi gheata la locul ei pentru ca va cadea singura in mers, datorita incalzirii interiorului si a vibratiilor.

Iti recomand sa dai jos si zapada de pe plafonul masinii, oricat de grabit ai fi, deoarece risti ca la un moment dat sa-ti vina toata zapada pe parbriz, la o franare mai brusca.

Curatare stopuri zapada

Nu uita de zapada si gheata de pe faruri si stopuri. Daca zapada se da jos usor, gheata poate fi la fel de anevoioasa ca cea de pe geamuri. Nu forta spargerea ghetii ci porneste farurile pentru a le incalzi si da cu substante degivrante, fie si lichid de parbriz. De asemenea trebuie curatate si numerele de inmatriculare, altfel risti sa fii amendat.

Cand ai masina curata si pleci cu ea prin nameti, poti sa ai surpriza sa nu vrea sa iasa sau sa treaca peste troiene. Poti incerca sa faci balans sau sa o dai mai mult inainte si inapoi pana iese, sau poti sa iei lopata si sa cureti mai bine zapada din calea masinii. De asemenea poti sa presari sare sau nisip pe jos daca este gheata. In cazuri extreme poti folosi si presurile din interior pentru a le pune la rotile motoare, crescand astfel aderenta (dar risti sa nu mai ai ce face cu ele apoi). Pentru a avea aderenta, rotile nu trebuie sa patineze! Astfel ca trebuie sa incerci sa mentii cuplul necesar din ambreiaj si acceleratie, pe cat posibil, fara insa sa se opreasca motorul.

Eu personal cand ies cu masina pe drumuri inzapezite, testez de mai multe ori franele si incerc cateva accelerari mai bruste, pentru a simti aderenta si a-mi adapta viteza la conditiile de drum. Nu de putine ori am avut surpriza ca sub stratul de zapada de pe carosabil sa fie gheata si sa nu pot sa franez in conditii de siguranta deoarece mergeam cu o viteza mai mare decat ar fi trebuit.

Afla mai multe despre pregatirea masinii de iarna.

Articole similare
De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina

De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina?

Este foare important sa iti schimbi amortizoarele la masina la timpul potrivit, comportamentul acesteia fiind strans legat de calitatea suspensiei!

Cum se face ITP-ul masinii tale

Cum se face ITP-ul masinii tale?

Afla cum se face ITP-ul masinii tale, dar si ce reprezinta acesta si care sunt riscurile unui ITP expirat

Cand se schimba bujiile

Cand se schimba bujiile si ce probleme apar?

Afla cand se schimba bujiile, ce probleme ale motorului pot fi identificate prin verificarea bujiei si ce efecte pot produce niste bujii defecte

1 comentariu
  1. racer spune:

    motorul rece trebuie sa mearga 30 de secunde la relanti, mai mult nu are sens, ba chiar e nociv cateva minute de mers in gol.
    de pe plafoniera cade si la cei din spate, daca poate romanul sa se simta ar fi bine.
    multi o perie 10 minute sau mai mult cand eu in 2 minute n-am ce face oricata zapada ar fi pe masina(o dau jos pe toata).
    stergatoarele ridicate si „dat” lichid pe parbriz sa inmoaie si topeasca gheata daca e.

Adauga un comentariu