Calatorie cu masina in Muntenegru prin Serbia

Calatorie cu masina in Muntenegru

Vara aceasta am fost intr-o calatorie cu masina in Muntenegru si o particica din Croatia (Dubrovnik), motiv pentru care doresc sa impartasesc experienta pe care am avut-o, atat pe sosele cat si din punct de vedere turistic.

Muntenegru este o tara mica si destul de ocolita de romani, insa conditiile de acolo dar mai ales peisajele sunt extraordinare. Multa lume are impresia fie ca este prea departe, fie ca drumul pana acolo este prea anevoios, insa aceasta calatorie mi-a demonstrat contrariul, dupa cum veti vedea in cele ce urmeaza.

Insula Sf Stefan - Muntenegru

Cum este drumul cu masina din Romania pana in Muntenegru?

Am ales sa fac acest drum cu plecare de la niste rude din Craiova, pentru a ajunge la destinatie intr-o singura zi. Am iesit din tara pe la Calafat (pe noul pod Calafat-Vidin), am mers putin prin Bulgaria dupa care am trecut in Serbia si in cele din urma in Muntenegru (Traseu Bucuresti – Budva pe Google Maps).

Harta traseu Bucuresti - Budva

Mi-am planificat drumul cu mai mult timp inainte, stabilind exact orasele prin care va urma sa trec, deoarece nu exista un drum clar direct sau autostrada (cum exista in cazul rutelor spre Grecia de exemplu). Desigur ca am citit pe net o multime de discutii ale altor persoane care au mai fost, pentru a sti exact in ce ma bag.

Am folosit o aplicatie GPS free si care nu are nevoie de net (MAPS.ME), deoarece Serbia si Muntenegru nu sunt in UE, iar tarifele de roaming sunt uriase (8 euro fara TVA pentru 1MB de date de exemplu). Aplicatia s-a dovedit foarte eficienta, deoarece mi-a aratat absolut tot drumul fara probleme si am ajus unde trebuie fara sa mai consult si alte harti (desi am avut la mine harta europei, just in case).

Tin sa mentionez ca drumurile prin Serbia si Muntenegru sunt bune, peste cele din tara noastra din punctul meu de vedere. Desi sunt multe sectoare de drum cu viraje, nu sunt de speriat ci chiar mai anima traseul atat de lung (~800 km din Craiova).

Drum si peisaj muntenegrean

Am plecat la ora 5 dimineata din Craiova si am ajuns in Budva pe la ora 8 seara (ora Serbiei, care este cu 1 ora in urma), deci cca. 15 ore de mers, din care maxim 1 ora de opriri cumulate.

Desi drumul pare lung, este foarte interesant si variat, ceea ce nu poate plictisi un pasionat de condus si nici chiar pasagerii.

Cum sunt vamile din Serbia si Muntenegru?

La dus nu am prins cozi in vami si le-am trecut destul de repede, insa la intoarcere am prins ceva cozi si am stat cam dublu in anumite vami, dar nu mai mult de 15-10 minute.

Vamesii din Serbia verifica si portbagajul, pe langa actele uzuale, dar fara exces de zel. La dus aveam o canistra plina cu benzina cu care nu voiau sa ma lase sa trec, insa in cele din urma au renuntat avand in vedere probabil ca era metalica si omologata (avea eticheta TUV). La intoarcere am preferat sa vin cu ea goala, mai ales ca nu au fost probleme cu benzinariile (cum sunt prin Grecia).

Cum sunt benzinariile din Serbia si Muntenegru?

In ambele tari sunt destule benzinarii astfel incat sa nu existe probleme cu alimentarea, iar personalul din cele in care am intrat eu a stiut limba engleza. In Serbia exista cateva benzinarii MOL pe traseu si am vazut si un OMV. In rest am apelat la statiile EKO care sunt prezente mai peste tot.

De ce acte ai nevoie pentru a calatori fara probleme cu masina in Muntenegru si Serbia?

Pe langa carte de identiate sau pasaport valabil si permis de conducere mai trebuie asigurare RCA cu acoperire in aceste tari (i se mai zice si Carte Verde). In cazul masinilor care nu sunt proprietate personala (cum ar fi cele pe firma) este nevoie teoretic si de o imputernicire din partea firmei. Mie nu mi-a cerut-o nimeni insa legal trebuie.

Eu am vrut sa fiu ceva mai in siguranta, astfel ca pe langa actele uzuale mi-am facut inainte sa plec si o asigurare de asistenta rutiera pentru vacanta prin 9695 si o asigurare medicala.

Ce am vazut prin Muntenegru:

Primul motiv pentru care am vrut sa ajung in Muntenegru a fost sa vad fiordul Kotor, singurul din aceasta parte a europei, similar cu cele din Norvegia:

Fiordul Kotor - Muntenegru

In apropiere de Kotor se afla statiunea Budva, un oras destul de efervescent si interesant, cu ceva plaje, oras vechi, iahturi, cluburi si mall:

Budva - Muntenegru - vedere de sus

Cazarea a fost in apropiere de Budva, la Apartments Royal (vezi link Booking). Recomand aceasta cazare, pentru raportul excelent pret calitate, amabilitatea gazdelor si pozitionarea foarte buna fata de toate obiectivele. Review-urile de pe Booking vorbesc de la sine!

In apropiere se afla Lovcen, o rezervatie naturala cu peisaje montane spectaculoase, unde se poate ajunge usor cu masina. Mai exact se poate urca cu masina pana aproape in varful muntelui, de unde peisajul iti efectiv taie respiratia:

Lovcen - varf de munte in Muntenegru

De departe soselele din Muntenegru sunt cele mai spectaculoase din Peninsula Balcanica. Am trecut prin zeci de tuneluri, unul chiar de 5 km lungime, foarte multe viaducte si serpentine cate n-a vazut Transfagarasanul.

Tunel prin canionul Tara - Muntenegru

Canionul Tara este al doilea ca marime din lume, doar ca este impadurit. Peste raul Tara trece acest pod construit in 1940 si lung de 365m:

Pod canion Tara - Muntenegru

In Muntenegru sunt mai multe parcuri nationale care merita vizitate, cum ar fi Durmitor (in apropiere de canionul Tara) sau cel din poza de mai jos, Lovcen:

Drum in parc national - Muntenegru

Drumul are multe urcusuri si coborasuri, cu diferente de altitudine chiar si de 1000m, asa ca nu este de mirat ca uneori soseaua mai intra si in nori la propriu:

Drum cu ceata pe munte - Muntenegru

Sa revenim la mare si la soare. In Muntenegru se pot inchiria barci si se pot vizita o multime de locuri interesante:

Pe mare in Muntenegru

Apa turcoaz in Muntenegru

Insula Sfantul Stefan (Sveti Stefan) este de fapt un hotel privat de lux, unde camera costa spre 900 de euro pe noapte, dar arata bine si pe dinafara:

Insula Sf Stefan - Muntenegru - de pe apa

Printre nenumaratele iahturi pe care le-am vazut, se remarca acest super iaht cu vele, inalt cat doua blocuri, din fibra de carbon, in valoare de ~60 milioane de euro (Maltese Falcon):

Iaht Maltese Falcon in Muntenegru

In zona fiordului Kotor se gaseste cel mai important port din Muntenegru (Tivat), unde bogatasii isi tin iahturile deoarece este mai ieftin decat in Monaco:

Portul Tivat cu iahturi - Muntenegru

Infrastructura rutiera din Muntenegru permite accesarea unor zone incredibil de salbatice. Spre exemplu, in poza de mai jos, desi soseaua este lata exact cat masina, am mers pe ea cateva zeci de km fara probleme:

Drum ingust Muntenegru

Astfel de peisaje se pot vedea de pe drumul ingust (coada lacului Skadar, unul dintre cele mai mari din Europa):

Lacul Skadar - muntenegru

Revenind in zona fiordului Kotor, am vizitat si oraselul medieval Perast:

Perast - oras medieval - Muntenegru

Perast - Kotor - Muntengru

Cam asa arata o panorama a orasului medieval Kotor:

Panorama Kotor - Muntenegru

Acestea fiind spuse, recomand oricui sa aiba curajul sa se duca cu masina in Muntenegru, deoarece drumul este foarte ok si sigur, inclusiv prin Serbia. Pentru cei care nu au rezistenta sa faca drumul dintr-o singura bucata (15-17 ore de condus) le recomand sa doarma o noapte in Serbia, deoarece sunt o multime de hoteluri si pensiuni. Multi romani se opresc in Serbia in statiunea Zlatibor.

Drum bun!

Articole similare
Meltenii care dau flash-uri pe sosea

M-am saturat de meltenii care dau flash-uri pe sosea ca sa ma dau la o parte!

M-am saturat sa tot primesc flash-uri pe sosea de la tot felul de specimene care se grabesc mai tare decat permite legea si bunul simt

De ce sa porti masca de protectie in pandemie

De ce sa porti masca de protectie in pandemie COVID-19?

Argumentele mele pentru a purta masca de protectie respiratorie in vremuri de pandemie COVID-19 sau risc de infectie cu alti virusi

T.16000M Review joystick simulatoare zbor

Thrustmaster T.16000M FCS – scurt review joystick pentru simulatoare de zbor

Parerile mele despre joystick-ul Thrustmaster T.16000M FCS pentru simulatoare de zbor: constructie, aspect, ergonomie, performanta

22 comentarii
  1. iulian spune:

    Foarte util articolul! Aveam in plan sa vizitez zona asa ca review-ul a venit cum nu se poate mai bine.

  2. Marin spune:

    Multumesc pentru articol, eram curios de pretul la combustibil cele 2 tari si cazarea in Muntenegru, dar excelent review.

  3. Monica spune:

    Am fost şi eu în Muntenegru în 2014. Este mult mai frumos decât vă imaginaţi. Drumul e bun, locurile sunt minunate, şoselele sunt bune!, mai bune ca ale noastre, ţara nu e deloc aglomerată (cît am stat acolo, 14 zile, m-am mai întâlnit cu o maşină de Arad), serviciile civilizate, mâncarea bună. Iar pădurea… pădurea lor e formată din rodii şi smochini, şi miroase într-un fel special… Am fost pe un drum de un lat de maşină spre lacul Skadar, şi e mai bun ca multe drumuri d-ale noastre.
    Zău că mi-ar mai place peste câţiva ani să mai fac un drum. Mi-a plăcut mai mult ca Grecia pentru că e mai puţin aglomerată.

  4. Adrian spune:

    Am vizitat Herceg Novi și Kotor.
    Multi palmieri, vegetatie din plin, un parc in aer liber cu munti pe o parte si Marea Adriatica pe alta parte.
    Drumul lung si greu, 16 – 18 ore.
    Varianta de evitat Novi-Pazar – Podgorica( cu serpentine multe, fara parapeti, fara marcaje, 30 km/h).
    Varianta recomandata Zlatibor-Kosanica-Herceg-Novi.
    Fiecare din variante inseamna peste 300 de km de mers prin munti.

  5. stefania spune:

    Super articol 🙂

  6. GRIG spune:

    Multumesc pentru informatii; m-au determinat decisiv sa urmez aproximativ acest drum si sa vizitez aceasta zona;

  7. COSMIN spune:

    La Budva, la Apartments Royal, gazdele stateau acolo sau a trebut sa le suni sa vina la locatie?

  8. Silvia spune:

    multumim pt articol! intrebare: eu am luat permisul luna aceasta. credeti ca e ok traseul indicat de dvs si pt un incepator? sau serpentinele sunt problematice si nu recomandati? multumesc!

    • Merge Brici spune:

      Este relativ 🙂 Mie unul imi plac serpentinele si am m-am dus pe Transfagarasan de exemplu cand eram incepator. Totul tine de cata incredere ai in tine si de cat de mult iti place sa conduci. Este un dum lung si are ceva serpentine (similar cu zonele montane de la noi), insa soselele imi par mai bune si parca nu asa de aglomerate. Daca de exemplu poti sa faci Transfagarasanul fara probleme, nu vad de ce nu ai putea sa mergi si in Muntenegru. Mult succes!

  9. Cristian spune:

    buna ziua. cum mai sunt taxele de autostrada si vignietele ca valoare? ati putut sa le achizitionati cumva online/sms?

  10. Alex spune:

    Eu sunt acum in muntenegru,mergi vreo 30 km la sarbi pe autostrada si dai cam 4e in serbia si muntenegru nu se plateste vinieta

  11. Undo spune:

    Foarte fain articolul si informatiile sunt de mare folos! Multumesc. Acum imi doresc si mai mult sa vad aceste locuri minunate. 🙂

  12. Floricica spune:

    Este necesar pașaport sau doar buletin ?

    • Razvan spune:

      Buna, este suficient buletinul, pentru minori trebuie pașaport.Intr-adevar bucatile de autostrada în Serbia spre Muntenegru costă cca 4 euro, in rest nu au vigneta nici în Serbia nici în Muntenegru.

  13. marius spune:

    Unde ar fi cel mai indicat sa dormim o noapte – doua in Canionul Tara?

  14. Marius spune:

    Am gasit cazare in Zabljak, revin pentru cei care ar putea pune aceeasi intrebare.

  15. MLmila spune:

    Superbă descriere. Relatat extraordinar de parcă am vizitat imaginar locurile.😍😍

  16. Domi spune:

    Si eu am batut traseul asta cu cativa ani inainte de tine. De la Bucuresti m-am oprit la Podgorita. Desi pana la Budva mai era un pic, nu aveam cazare decat a doua zi. Deci a mers mai bine decat ma asteptam. Am stat in Budva. De acolo am facut Kotor, Dubrovnic (a treia oara -de doua ori fusesem in Croatia inainte-), Durmitor, Skandarsko Jezero, Sveti Stefan, si tot litoralul pana la Ulcinj inclusiv Ada Bojana. La Ada Bojana as vrea candva sa merg la pescuit, sa inchiriez o saptamana o casuta pe raul Bojana. Anul asta fac Serbia iar. Ma duc in Albania la Velipoje. Anul trecut am fost in Golem, un pic in sud de Durres. De doi ani am gasit alternativa Greciei. Bulgaria, Muntenegru si Croatia se epuizasera. Cam asta (Albania) ar fi o alta alegere in raza de cca 1000 km, dupa ce epuizati toata zona Balcanica.

  17. Laurian spune:

    Recomand traseul Herceg Novi, Perast, Kotor, Eracovoci, Cetinje.(capitală istorică a Muntenegrului).Nu este chiar liber, dar nici extrem de aglomerat. Insă ai o vedere extraordinară atât o Kotorului cât și a Tivatului. Acolo este făcută fotografia cu fiordul Kotor.

  18. Adela spune:

    Pentru Ulcinj cu plecare din Bucuresti, ce traseu recomandati?

Adauga un comentariu