Testele Euro NCAP sunt foarte cunoscute in lumea auto si ofera o buna impresie asupra rezistentei autovehiculelor la impact frontal sau lateral. Cu toate acestea se pare ca testele facute de Euro NCAP nu acopera nici pe departe situatiile reale cu care se confrunta in general conducatorii auto.
Anumite studii din Statele Unite au aratat ca multe accidente nu se fac direct frontal, ci implica lovirea a cca. 1/4 din partea din fata a autovehiculelor, ca si cum soferul ar incerca sa evite dar loveste cu coltul masinii obstacolul din fata (in general un alt autovehicul).
De asemenea testele Euro NCAP se fac la o viteza destul de mica in raport cu ce se intampla in realitate pe sosele. O masina care rezista cu brio la un impact frontal la 50 km/h, se poate face zob la 64 km/h mai ales daca loveste obstacolul cu zona farului, punand grav in pericol viata soferului si a pasagerilor. La multe din autovehiculele testate in acest mod, airbag-urile nu au fost de niciun ajutor, capul soferului trecand direct printre airbag-ul lateral si cel frontal!
IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) reprezinta o companie americana nonprofit care se ocupa cu testarea autovehiculelor la impact, in special frontal si lateral. In plus acestia efectueaza si alte teste mult mai specializate, cum ar fi impactul cu partea din spate a unui camion sau accidente intre autovehicule din clase diferite.
Daca producatorii de masini (indiferent de clasa) se lauda cu modele de 5 stele Euro NCAP, nu inseamna ca ne si putem baza pe asta atunci cand cumparam. Niciodata o masina de clasa mica nu se va comporta la fel ca una de clasa mai mare in cazul unui accident, chiar daca au acelasi scor! IIHS a surprins in mod clar acest fenomen atunci cand au testat impactul frontal dintre un SUV si un Smart sau un Fiat 500, ambele masini fiind cotate foarte bine in testele NCAP.
Vezi toate testele pe canalul YouTube al IIHS.