Am ramas in pana in Bulgaria: problema la acumulator

Villa White Dove - Nisipurile de Aur

Deoarece a venit vara si caldura, m-am dus si eu “ca tot romanul” la mare in Bulgaria, undeva in apropiere de Nisipurile de Aur. Nu am crezut nici o secunda ca as putea ramane in pana in Bulgaria, si nu orice fel de pana!

Am iesit din tara pe la Giurgiu. Drumul a fost frumos, fara peripetii… toate bune si frumoase. In vreo 4-5 ore de la plecare eram deja cazati la Villa White Dove.

Am stat numai o noapte. A doua zi cand sa plecam, mai porneste masina daca poti! M-am speriat putin, nestiind exact de la ce ar putea fi problema.

Simptomele au fost urmatoarele:

  • La punerea contactului, bordul nu s-a aprins complet, iar cand am dat cheie motorul a scos un sunet scurt (clanc) iar bordul s-a stins.
  • Se auzeau niste zgomote din zona motorului care s-au dovedit a fi de la clapeta de acceleratie (sunt normale).
  • Am masurat voltajul bateriei, dupa incercarea de a porni motorul, tensiunea fiind de 9,6V (si-a revenit la >12V dupa cateva minute).

Era destul de clar ca ar putea fi o problema de la baterie (care avea aproape 5 ani) si nu alte minuni cum ar fi electromotorul, alternatorul, vreun scrutcircuit sau chiar ECU.

Dupa cateva incercari esuate de a porni motorul si dupa o discutie telefonica cu un prieten care se pricepe mai bine la masini, am decis ca trebuie sa folosesc cablurile de alimentare pe care le aveam deja la mine pentru a lua curent de la o alta masina. Am fost ajutat in acest sens de niste bulgari care lucrau la pensiunea unde am stat, dar din pacate nu a mers. Probabil cablurile erau prea subtiri si nici nu am deconectat bateria mea de la borne.

Urmatoarea varianta a fost sa incerc cu o alta baterie. Am fost nevoit sa cer ajutor proprietarilor care au fost atat de draguti incat mi-au trimis pe cineva in ajutor! “Baiatul” a venit in 20-30 de minute, cu o baterie aproape noua pe care mi-a montat-o pe masina, in locul celei vechi. Motorul a pornit instant! L-am lasat cateva minute sa se incalzeasca, dupa care am scos bateria noua (cu motorul in functiune) si am inlocuit-o cu cea veche, pentru a putea pleca spre casa. Am avut mare grija sa nu ating aiurea cablurile scoase de la baterie, pana ce acestea au fost montate inapoi la locul lor. Cu aceasta ocazie am vazut cat de complicat este sistemul de prindere a bateriei de la Ford Focus. Cred ca trebuie sa investesc intr-o trusa de scule!

Avand in vedere ca am ramas in continuare cu acumulatorul vechi, conditia esentiala a fost sa nu opresc motorul pana acasa. Zis si facut! Ne-am intors in Bucuresti pe o ruta ocolitoare, dar care a permis o intrare mai rapida in tara: pe la Vama Veche. Desi drumul a fost mai lung cu aproape 100 de kilometri, am avut avantajul autostrazii Bucuresti-Constanta. Astfel am redus riscul opririi motorului. Am avut noroc si ca aveam suficienta benzina in rezervor (facusem plinul la Giurgiu cu o zi inainte). Ca masura suplimentara de precautie am mers tot drumul fara aer conditionat! O decizie foarte incomoda dar mai bine decat sa raman in pana din nou!

Iata si o poza frumoasa din Bulgaria (in drum spre Vama Veche):

Camp frumos in Bulgaria

Am ajuns fara probleme acasa, unde am parcat masina, fiind constient ca exista riscul sa nu o mai pot porni fara o baterie noua. Desigur ca a doua zi bateria era descarcata complet, nemaiputand nici macar sa descui usile din telecomanda!

Am comandat un acumulator nou Varta Silver Dynamic de 61Ah, care mi-a fost livrat in aceeasi zi, in doar cateva ore.

Baterie Ford originala veche Baterie Varta Silver Dynamic pe Ford Focus

Baiatul care a venit cu bateria a efectuat si masuratorile celei vechi, constatand ca mai avea doar 3 amperi si o celula distrusa. Am dat la schimb acumulatorul vechi, pentru o mica reducere a pretului celui nou. Ce sa mai fac cu o baterie nenorocita?

Tester baterie auto

Bon test baterie

Am constatat ca acumulatorul vechi avea numai 43 Ah, lucru care m-a mirat avand in vedere ca recomandarea pentru Ford Focus 1,6i este de >60Ah. Poate asa se explica moartea subita a acestuia, sau chiar faptul ca mi s-au ars becurile farurilor din luna in luna?

Au fost facute masuratori si pe bateria noua, cu motorul in functiune, pentru a elimina probabilitatea unei defectiuni a alternatorului si pentru acordarea garantiei.

Rezultatul testului se poate vedea pe bonul alaturat.

In urma acestei situatii am avut surpriza sa se rezolve o alta problema care ma sacaia in ultima vreme: puterea motorului! Am constatat imediat ca motorul merge mult mai bine: are putere sensibil mai mare, este mai silentios, are mai mult cuplu la turatie mica. Motivul ar fi faptul ca in urma deconectarii bateriei de la motor, s-a produs resetarea computerului acestuia (ECU – Engine Control Unit), adica revenirea parametrilor de functionare la valorile standard (din fabrica).

Tot ce pot sa spun este ca au trecut cateva zile bune de la schimbarea acumulatorului si motorul inca se comporta vizibil mai bine.

Mai multe despre rolul ECU si resetarea acestuia voi discuta insa intr-un post viitor.

Un alt lucru imortant dupa schimbarea bateriei (sau doar descarcarea/deconectarea ei) este faptul ca sistemul audio al masinii trebuie deblocat prin introducerea codului de securitate (PIN). Deci mare atentie si la acest aspect!

Etichete   Etichete:  

Articole similare

6 comentarii

  1. Val says:

    Eu cumparam din Varna o baterie si gata stateam linistit.
    Acumulatorii din fabrica sunt “ceva mai mici” decit cei care se gasesc in magazine, deci era ok cel vechi plus ca te-a tinut aproape 5 ani.

  2. dan says:

    nu prea inteleg de ce merge mai bine motorul, ai schimbat doar bateria, ce legatura are cu dinamica?

    • Merge Brici says:

      Din ce am inteles eu este posibil ca prin scoaterea bateriei sa se reseteze harta ECU a motorului, iar dinamica depinde de parametrii de injectie stabiliti de ECU.

  3. Carcotasul says:

    Regret ca trebuie sa intervin brutal. Cred ca o prostie mai mare ca aceea de a porni motorul de la o alta baterie cu bateria proprie demontata , sa deconectezi bateria ajutatoare si apoi sa reconectezi bateria proprie , nu am mai intalnit. Este bine ca proiectantii sau gandit si la semenea anomalii de exploatare si au introdus , banuiesc eu , scheme de protectie. Fara o baterie tampon generatorul produce o tensiune de cel putin 18V si fara o schema de protectie ar fi distrus consumatorii de 12V. Ce povesteste Stan Patitul sunt doar fabulatii sau lipsa de intelegere a proceselor tehnice.

  4. Razvan says:

    Stiu ca e cam tarziu , dar daca mi se permite sa fiu offtopic , poti sa imi spui cum a fost cazarea ? Ma duc si eu la vara si eram curios, chiar se vede marea si din camera de jos? ms.

Comenteaza





La postarea comentariilor pe www.MergeBrici.ro, te rugam sa utilizezi un limbaj civilizat si sa eviti atacurile off topic la adresa autorilor, in caz contrar comentariile tale nu vor fi publicate.

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.