Inscrierea unei masini in circulatie in Romania este umilinta suprema!

Tone de acte inscrierea unei masini in circulatie

Astazi a fost una din zilele acelea in care ma gandesc sa plec din tara asta!

Doamne fereste sa nu ai mult timp liber si nervi de otel daca ai de facut inscrierea unei masini in circulatie in Romania. Daca nu ai zile de concediu disponibile ai pus-o! Ba mai rau, daca tocmai ti-ai cumparat o masina si ai planuri de a pleca cu ea din tara peste vreo luna, mai bine gandeste-te de doua ori, deoarece s-ar putea sa nu apuci sa o inscrii in circulatie pana atunci!

Nicaieri nu este specificat foarte clar, cu exactitate, ce ai de facut ca sa inscrii o masina noua sau second hand in circulatie, sau sa o transcrii de pe numele fostului proprietar pe numele tau, in Bucuresti sau Ilfov.

Exista site-ul Prefecturii Bucuresti unde se incearca detalierea fiecarui act pe care trebuie sa il prezinti in momentul inscrierii, dar acele informatii sunt departe de a fi scrise si afisate pe intelesul oricarui muritor.

Eu de exemplu nu intelesesem din prima ca am nevoie de o adeverinta de la Administratia Financiara cum ca taxa de mediu a fost platita si nerecuperata, considerand ca masina are doar 3 ani vechime, era deja inmatriculata in Bucuresti si exista si chitanta platii taxei de mediu. Pentru unii probabil ca e ceva normal sa alerge toata ziua dupa acte, dar eu, in naivitatea mea, am sperat sa fie suficienta dovada ca taxa tocmai ce fusese achitata de fostul proprietar, in urma cu cateva saptamani. Nu avea cum sa o recupereze atat de repede inapoi, ca sa nu mai zic ca este vorba de o suma infima.

Este strigator la cer sa umbli prin atatea institutii (Taxe si Impozite Locale, ANAF, RAR, Prefectura), fiecare cu programul si timpul ei de emitere a documentelor, doar ca sa inmatriculezi o nenorocita de masina. Apoi, colac peste pupaza, esti nevoit sa faci toate demersurile in 30 de zile calendaristice, altfel nemaiputand sa circuli cu masina!

Avand in vedere numarul foarte mare al persoanelor care au nevoie sa inscrie masini in circulatie, ar fi fost de bun simt din partea statului roman sa ofere un serviciu coerent de informare, ca sa stie tot prostul exact ce are de facut, pe unde are de umblat, ce acte trebuie sa pregateasca si cam cate secole ar dura sa le obtina. Dar nu, la sediul DRPCIV al capitalei exista doar o tanti extrem de nervoasa care iti face un mare favor daca iti spune ca informatiile sunt afisate pe o foaie A4 undeva prin sediul institutiei. Orice intrebare in plus reprezinta efectiv un calvar pentru a obtine un raspuns complet.

Ca sa fac un rezumat rapid:

  1. M-am dus la Taxe si Impozite Locale in scurt timp dupa ce am cumparat masina, ca sa aflu acolo ca am nevoie de niste acte in original, pe care le-am primit dupa inca o saptamana de la vanzatorul masinii (un dealer auto cunoscut).
  2. M-am dus dupa o saptamana la taxe si impozite ca sa declar masina, unde m-am lovit imediat de nesimtirea functionarilor, dar dupa vreo ora am scapat cu bine.
  3. Dupa inca o saptamana am ajuns la sediul DRPCIV din Bucuresti (Pipera), cu actele stranse pana in acel moment, ca sa incrc sa depun dosarul, dar aflu ca am neaparat nevoie de dovada ANAF privind plata taxei de mediu. Da stiu, trebuia sa imi sacrific concediul pentru a sta prin institutii si a rezolva mai repede, nu sa astept 2 saptamani sa ajung la politie.
  4. Ajung in aceeasi zi la sediul ANAF de care apartin, unde depun cererea cu pricina.
  5. Saptamana urmatoare (a 3-a de la cumparare) ma duc sa vad daca s-a eliberat adeverinta de la ANAF, dar aflu intr-un sictir specific functionarilor nostri de la stat ca nu e gata.
  6. Ma mai duc in urmatoarele 2 zile consecutive la ANAF in speranta ca pot ridica mizeria de dovada, dar evident ca nu era gata inca. Abia la a 4-a incercare intru in posesia hartiei respective.
  7. Ajung intr-un final si la Pipera sa depun dosarul, unde stau aproape 2h la coada. Mai are rost sa spun ca asta este inca o umilinta oferita de statul roman, dovada de nesimtire crasa si incompetenta a oamenilor din sistem?
  8. Dupa ce depun actele, aflu cu stupoare ca nu pot ridica in aceeasi zi certificatul nou de inmatriculare (cum se facea pe vremuri) si ca trebuie sa revin dupa vreo 3 zile dupa el, unde va trebui sa stau la o coada si mai mare! Genial nu? Nicaieri nu am gasit specificat acest termen, dar functionarul vietii mi-a zis satisfacut ca de cateva luni nu se mai elibereaza in aceeasi zi.

Concluzie: mi-e sila de statul roman, de functionarii publici, de institutiile statului si de birocratia asta interminabila in care ne pierdem efectiv timpul nostru, cu care am avea atatea lucruri mai importante si interesante de facut. Poate ca ne meritam soarta, cine stie…

Etichete   Etichete:  

Articole similare

Un comentariu

  1. Tony says:

    Te inteleg perfect… E din ce in ce mai rau. La mine (prin 2009) , a durat o zi sa inmatriculez masina 🙂 .
    E adevarat ca nu exista taxa de inmatriculare pentru ca era inscrisa deja, se platea doar la alea care nu erau inscrise in Romania. Nu era nici Anaf atunci, era Admin Financiara. Am avut actele de la leasing, fisa aia fiscala ca e trecuta masina la fisc pe numele meu si taxele alea(certificat, numar preferat, etc), si identificarea RAR .Am stat cam 15 min la finante si cam o ora la inscriere, dupa asta in 3 ore aveam numerele noi pe masina.
    De la o zi la o luna e ceva….
    Acum ca ai terminat cu inscrierea , poate faci un review la masina, cum ai gasit-o , cat ai dat, etc, ma intereseaza si pe mine sa schimb masina.
    Bafta!

Comenteaza





La postarea comentariilor pe www.MergeBrici.ro, te rugam sa utilizezi un limbaj civilizat si sa eviti atacurile off topic la adresa autorilor, in caz contrar comentariile tale nu vor fi publicate.

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.