Cu masina in Ungaria

Harta traseu Bucuresti Budapesta

Pentru cei care doresc sa se duca cu masina in Ungaria sau Austria am sa le impartasesc in acest articol cateva experiente personale, din toamna anului 2012.

Budapesta este un oras foarte frumos si curat si este vizitat de foarte multi romani in fiecare an, mai ales de aceia dintre noi care locuiesc in partea de vest a tarii. In octombrie 2012 am plecat intr-o calatorie cu masina avand ca destinatie Budapesta, unde am stat 4 zile, din care una am petrecut-o la Viena.

Traseul complet a fost urmatorul:

  • Ziua 1: Bucuresti > Brasov > Sighisoara > Turda > comuna Salciua
  • Ziua 2: comuna Salciua > Turda > comuna Salciua
  • Ziua 3: comuna Salciua > Scarisoara > Oradea > Budapesta
  • In zilele 4 si 5: nu am circulat cu masina.
  • Ziua 6: Budapesta > Viena > Budapesta
  • Ziua 7: Budapesta > Timisoara
  • Ziua 8: Timisoara > Drobeta-Turnu Severin > Craiova > Bucuresti

Aici poti vedea harta completa a traseului: http://goo.gl/maps/zLvAq

Am ramas impresionat de soselele din Ungaria. Pana la ora actuala sunt cele mai bune drumuri pe care am circulat, dar nu am umblat pe prea multe ce-i drept (Grecia, Bulgaria, putin din Austria si evident Romania). Autostrada dintre Debrecen si Budapesta este impecabila, desi am stat cca. 3 ore pe ea nici nu am stiut cand a trecut timpul.

Desi aglomerata, intrarea in Budapesta s-a facut fara probleme si am ajuns rapid la hotel (Csaszar Hotel). Parcarea la hotel a fost gratuita desi masina a stat parcata langa trotuarul din fata cladirii. In Budapesta toate locurile de parcare sunt cu plata, iar plata se poate face de la tonomatele care se intalnesc la tot pasul, tarifele fiind destul de mari (intre 115 si 430 HUF pe ora). In cazul in care nu a fost achitata parcarea, in general vi se vor bloca rotile iar taxa de deblocare va fi mult mai mare.

Autostrada dintre Budapesta si Viena a fost super aglomerata, mult mai aglomerata fata de ce intalnim pe micile noastre autostrazi, prima banda fiind ocupata integral de tiruri. Cu toate acestea se circula foarte bine! Nu ma forta nimeni sa trec pe banda 1, tirurile nu depaseau, toata lumea mergea constant si civilizat. La granita dintre Ungaria si Austria masinile nu sunt oprite, ci se poate trece aproape fara sa-ti dai seama dintr-o parte in cealalta. Distanta dintre Budapesta si Viena este de 200 de km si se parcurge cam in 2 ore.

Traficul in Budapesta este lejer in comparatie cu Bucurestiul. Desi unele artere sunt aglomerate, am constatat ca se circula ok, semafoarele fiind mult mai bine sincronizate. De fapt toata reteaua rutiera pare foarte bine gandita.

Trafic in Budapesta

In Austria am constatat ca autostrada este ceva mai putin buna (fata de Ungaria), dar mai mult ca sigur ca este mai veche. Totusi niciodata nu am intalnit vreo groapa sau caini morti! Intrarea in Viena s-a facut usor, folosind soseaua de centura, iar masina am parcat-o intr-o parcare cu plata situata in zona podului peste Dunare (Reichsbrücke), unde a costat numai 6 euro pentru toata ziua (link aici). De acolo am continuat calatoria cu metroul pana in centru. Fata de Budapesta, Viena este un oras mult mai aglomerat si cu un trafic intens.

Trafic in Viena

Intoarcerea in Romania am facut-o pe la Szeged – Timisoara, dar nu am luat-o prin vama Nadlac ci pe o ruta ceva mai scurta din apropiere: Kiszombor – Cenad – Sannicolau Mare, unde drumul a fost liber si la fel de libera si vama, dar drumul este unul ingust (de tip judetean).

Odata ajuns pe plaiurile mioritice au aparut gropile, soselele in lucru, cainii, satele sarace, etc. Drumul dintre Timisoara si Bucuresti (prin Craiova) a durat aproximativ 8 ore.

Tot traseul parcurs a fost de 3000 km. In total am facut 4 plinuri de benzina, consumul total fiind de aproximativ 200 de litri, deci un consum de aproximativ 6.6 litri la suta, pentru un motor de 1.6i 16 valve si 100 de cai (Ford Focus 2). Avand in vedere drumul “intins” am preferat benzina de cifra octanica mare (99) de la OMV sau Mol, in Ungaria fiind multe benzinarii Mol pe autostrazi. Am facut plinul in Oradea deoarece in Ungaria benzina este mai scumpa.

Cheltuielile rutiere au implicat: benzina, vigneta Ungaria (se numeste matrica), vigneta Austria si parcarile. Nu am avut alte taxe de autostrada in afara de vigneta!
Masina aduce numeroase avantaje intr-o astfel de calatorie dar si dezavantaje!

Care sunt avantajele?

  • Senzatia! Pentru iubitorii de masini, un astfel de traseu este “de vis”. Ai parte de tot felul de drumuri, incepand cu serpentinele din Muntii Apuseni si continuand cu autostrazile impecabile occidentale iar apoi senzatia de a circula intr-un oras istoric.
  • Esti liber sa te duci unde vrei, cand vrei, sa-ti schimbi traseul cum ai chef.
  • Nu mai depinzi de alte mijloace de transport (avion, tren, autobuz, tramvai, metrou, etc) decat daca doresti.
  • Poti cara multe bagaje si mai multe persoane cu aceleasi costuri.
  • Pentru cei care au frica (fobie) de avion, drumul cu masina este mai confortabil psihologic.

Care sunt dezavantajele?

  • Timpul! Drumul cu masina dureaza mult mai mult fata de cel cu avionul spre exemplu (una este sa parcurgi 1000km cu masina, alta este cu avionul).
  • O calatorie lunga cu masina costa mai mult decat una cu un avion low-cost pe aceeasi distanta, daca in masina nu calatoresc mai mult de 2 persoane.
  • Drumurile lungi cu masina sunt obositoare si riscante. Dupa cum bine stiti, se zice ca este mult mai sigur sa parcurgi aceeasi distanta cu avionul decat cu masina.
  • Uzura masinii! Sa parcurgi 3000 km cu masina proprie implica si ceva costuri de intretinere, cum ar fi revizia care se va apropia mai repede.

Concluzia mea dupa aceasta calatorie este ca a meritat si ca in mod sigur vor mai urma si altele! De fapt chiar acum planuiesc o “scurta” calatorie spre Istambul in primavara aceasta 🙂

Etichete   Etichete:  

Articole similare

6 comentarii

  1. fzones says:

    Felicitari pentru drumul facut. Foarte putini au un astfel de curaj, dar pasiunea este pasiune 🙂
    In plus ai avut un consum foarte bun.

  2. bogdan says:

    mersi de informatii. saptamana viitoare plec pe aceeasi ruta. acum mi-am facut o idee despre ce voi intalni!

    calatorii viitoare placute!

  3. adrian says:

    Super articol! Probleme cu politia ungara ai avut? Am auzit ca sunt cam scarbosi si cer mita. Vreau sa plec si eu din Italia in Romania cu masina si am buletinul expirat.. Ma gandesc sa nu.mi faca probleme pe traseu, ca la vama cu Romania intru ca m.am informat ca nu sunt probleme acolo.
    salutare!

    • Merge Brici says:

      Salut. Nu am avut probleme dar am mers in general pe autostrada si nu am prea depasit 130 km/h 🙂 Am trecut pe langa un radar fix (pe trepied) pe drumul spre Debrecen (venind de la Oradea) dar nu aveam viteza. La intoarcere a fost un filtru pe autostrada in apropiere de Szeged unde a fost oprita o masina din fata mea. Intradevar politistii pareau mai agresivi… totusi recomandarea mea e sa mergi corect, mai ales ca e autostrada cam peste tot! Bafta.

  4. Andreea says:

    Cat este vinieta pt Austria si Ungaria pentru 10 zile ?Multumesc!

    • benta valeriu says:

      austria pt 10 zile este 8 eur si pe ungaria este 13 eur sau depinde de unde cumperi 🙂 la peco iti ia celputin 14 🙂 candintri in ungaria la a doua iesire pentru vinieta acolo este ok 🙂 aprox 14 km dupa vama 🙂

Comenteaza





La postarea comentariilor pe www.MergeBrici.ro, te rugam sa utilizezi un limbaj civilizat si sa eviti atacurile off topic la adresa autorilor, in caz contrar comentariile tale nu vor fi publicate.

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.