Ce este ECU, computerul motorului?

Computer motor (ECU / PCM)

ECU (Engine Control Unit) reprezinta computerul motorului cu injectie controlata electronic, care asigura functionarea optima a acestuia.

Ce este ECU?

Practic ECU este creierul motorului, acesta citind o multitudine de senzori si interpretand datele pe baza unor harti de performanta, stocandu-le de-a lungul timpului. Astfel ECU decide ce parametri de functionare sa aiba motorul si invata in timp acest lucru pe baza cerintelor din partea conducatorului auto. Asa se explica de ce masina “trage mai bine” dupa un drum mai lung parcurs cu viteza (pe autostrada de exemplu) si de ce “se puturoseste” daca este condusa mai mult prin oras.

ECU mai poarta denumirea si de PCM (Powertrain Control Module).

La majoritatea autovehiculelor ECU controleaza:

  • amestecul de aer/carburant
  • aprinderea (la motoarele cu aprindere prin scanteie)
  • avansul injectiei
  • timpii de injectie (in vazul distributiei variabile)
  • timpii de actionare a valvelor (in vazul distributiei variabile)
  • turatia de relanti
  • presiunea turbinei (la motoarele turbo)
  • functionarea EGR
  • functionarea pilotului automat (Cruise Control)

Chiar daca masina a suferit modificari de ordin tehnic, ECU continua sa foloseasca multi kilometri datele stocate pana in acel moment. De aceea se recomanda resetarea ECU dupa o modificare majora la motor, pentru a permite readaptarea acestuia la noile conditii de functionare.

De asemenea, daca masina incepe sa mearga mai prost (sa nu aiba suficienta putere), resetarea ECU poate fi solutia miraculoasa, daca nu exista alte cauze de ordin tehnic.

Pasionatii de tuning apeleaza in primul rand la o “resoftare a motorului” (chip tunning), adica la modificarea parametrilor ECU, care se face fie fizic prin schimbarea unui chip, fie prin modificari software.

Cum se reseteaza ECU?

Cea mai simpla metoda de a reseta ECU la valorile “de fabrica” este sa desfaci acumulatorul si sa il lasi asa 20-30 de minute pentru a priva de energie computerul. Astfel ECU “va uita tot ce a invatat”. Este important sa nu apesi acceleratia in timpul primei porniri dupa ce ai montat bornele la loc si eventual sa faci un drum “intins” pentru ca harta noua sa ofere mai multa performanta. De asemenea se considera ca este bine ca motorul sa fie cald in momentul resetarii, pentru a porni direct cu parametrii optimi de functionare.

In functie de modul in care este condusa masina, motorul isi va ajusta in timp performanta pe baza informatiilor stocate de ECU. De aceea, o masina condusa mult timp in oras sau “in mod economic” va fi mai lenesa fata de acceasi masina condusa cu viteza sau mai sportiv.

ECU este situat in compartimentul motor. Din acest motiv, dar nu numai, motorul nu se spala niciodata! Instalatia electrica a motorului este foarte sensibila la apa, iar ECU este printre cele mai scumpe componente electronice, un scurt circuit fiindu-i fatal. De asemenea si o suprasarcina il poate distruge, de aceea este important ca bateria si alternatorul sa functioneze bine si sa nu fie schimbata in timp ce motorul functioneaza.

La masinile performante, ECU poate fi programat sa indeplineasca mai multe conditii de functionare, in functie de situatie.

Ce sunt “hartile” ECU?

ECU stocheaza informatiile sub forma unor matrici, denumite si harti ECU. Respectivele informatii reprezinta parametrii de functionare ai motorului, enumerati mai sus in acest articol.

Cam asa arata o “harta” ECU:

Harta ecu motor

Hartile ECU in general nu pot fi integral modificate, exceptie facand motoarele dotate cu un ECU programabil (in general masinile de curse). Totusi anumiti parametri pot fi modificati prin intermediul unui computer (la service) sau prin resetarea mai sus discutata.

O parte din datele procesate de ECU pot fi vizualizate prin intermediul scannerelor auto, cum ar fi cel despre care am mai discutat intr-un alt post: ELM 327 OBD2. Tot ECU este responsabil si de stocarea si stergerea erorilor.

Un autovehicul are mai multe astfel de computere, similare cu ECU. De exemplu la multe din masinile din ziua de astazi, franarea este controlata de asemenea electronic, ajustand forta de franare in functie de modul in care este apasata pedala (franare normala vs. franare de urgenta).

Etichete   Etichete:  

Articole similare

Un comentariu

  1. NISTOR says:

    Foarte interesant dar mi-ar fi placut sa aflu ceva si despre ce presupune schimbarea unui ECU.

Comenteaza





La postarea comentariilor pe www.MergeBrici.ro, te rugam sa utilizezi un limbaj civilizat si sa eviti atacurile off topic la adresa autorilor, in caz contrar comentariile tale nu vor fi publicate.

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.