Ce este arborele cu came

Ax cu came

Ce este arborele cu came, unde se situeaza in motor, din ce este alcatuit, de ce se poate uza si cat costa un ax cu came? Sunt o multime de intrebari la care probabil nu stiti raspunsul.

 

Ce este arborele cu came:

  • este un arbore care controleaza inchiderea si deschiderea supapelor
  • poate fi pozitionat in partea superioara a chiuloasei (cel mai intalnit) sau in blocul motor (carter)
  • este in general construit dintr-o singura bucata de metal, pentru o rezistenta maxima

Cum functioneaza arborele cu came:

Axul cu came este raspunzator de calitatea amestecului de aer si combustibil din camera de ardere si de evacuarea acestora. Un ax cu came uzat nu mai poate asigura admisia si evacuarea in parametri normali, rezultand astfel o functionare proasta a motorului si implicit un consum mai mare de combustibil.

Cursa deschiderii si inchiderii supapelor este determinata de dimensiunile si forma lobilor de pe axele cu came. Prin modfificarea acestor lobi, se pot optimiza timpii de actionare a supapelor si implicit cantitatea de aer sau amestec introdusa in camera de ardere.

Axul cu came este sincronizat cu arborele cotit al motorului (vilbrochen) prin cureaua sau lantul de distributie.

Arborele cu came antreneaza culbutorii, care apasa pe rand valvele (supapele) de admisie si evacuare, deschizandu-le. Valvele revin in pozitia inchis cu ajutorul unor arcuri foarte puternice, care sa faca fata la turatii mari.

Pentru o putere maxima, axul cu came trebuie sa asigure un avans si o intarziere maxima a deschiderii/inchiderii supapelor, o intaltime maxima permisa a deschiderii acestora, o viteza cat mai mare de deschidere si o mentinere a deschiderii cat mai lunga.

Motive de uzura ale axului cu came: debit mic de ulei, tacheti care se incarca greu (nu stau lipiti de cama si lovesc in aceasta).

Tipuri de motoare:

Motoarele au una sau doua axe cu came, in functie de tipul acestora. Motoarele cu o singura axa cu came (SOHC – single overhead camshaft) au doua supape (una pentru admisie si una pentru evacuare), in timp ce motoarele cu doua axe cu came (DOHC – dual overhead cam) contin patru supape pe cilindru. Majoritatea motoarelor moderne sunt de tip DOHC, cu 4 supape. De exemplu un motor 16v (cu 16 valve) are 4 cilindri si 4 supape pe cilindru, respectiv 2 axe cu came. Motoarele in V pot avea pana la 4 axe cu came, cate doua pentru fiecare rand de cilindri. Pentru o masina ca Bugatti Veyron, care are 16 cilindri in W, exista insa tot 4 axe cu came, care actioneaza 64 de supape, desi exista 4 randuri de cilindri.

Exista motoare cu ardere interna care nu au nevoie de axe cu came. In aceasta categorie intra motorul Wankel, care este un motor rotativ ce nu contine pistoane si valve, fiind cel mai intalnit pe Mazda (RX-7 si RX-8).

Atentionari:

In cazul ruperii curelei sau chiar lantului de distributie, arborii cu came nu se mai rotesc iar pistoanele (aflate in miscare) vor lovi inevitabil supapele ramase deschise, ducand astfel la pagube mari asupra motorului (supape, tije, culbutori, axele cu came, pistoane si chiar chiuloasa sau vilbrochenul). Pagubele depind de turatia la care se rupe cureaua dar si de pozitia in care aceasta se rupe. De aceea este recomandata schimbarea curelei in intervalul specificat de producator sau la orice semne de uzura constatate asupra ei. Mai mult, o curea noua trebuie sa fie cat mai calitativa (de preferat originala) iar montarea ei sa se faca corect, in conformitate cu specificatiile producatorului.

 

Si acum o intrebare din chestionarul examenului auto:

Arborele cu came antreneaza?

a) ventilatorul radiatorului
b) pompa de ulei
c) ruptorul-distribuitor

Raspuns corect: b si c (pompa de ulei si ruptorul-distribuitor).

Etichete   Etichete:  

Articole similare

Comenteaza





La postarea comentariilor pe www.MergeBrici.ro, te rugam sa utilizezi un limbaj civilizat si sa eviti atacurile off topic la adresa autorilor, in caz contrar comentariile tale nu vor fi publicate.

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.