Cand trebuie facuta revizia si ce riscuri apar daca nu se respecta

Revizie: schimb ulei motor

Cand vine vorba de revizie, in Romania exista mai multe tipuri de oameni. Dintre acestia se remarca cei care respecta cu strictete intervalele de revizie si se duc direct la reprezentanta inainte sa atinga pragul de kilometri sau timp si cei care zic “lasa ca merge si asa” si fac reviziile cu “Dorel” cumparand filtre si ulei din targ, abia cand isi aduc aminte ca au trecut cativa ani de la ultima revizie si masina deja incepe sa scartaie.

Desigur ca majoritatea se afla undeva la mijloc, adica fac reviziile cat de cat la timpul lor si cumpara consumabile pe baza recomandarilor sau poate de la reprezentante. Cu toate acestea putini isi pun problema de ce se face revizia si cum trebuie facuta pentru a intretine cat de bine se poate masina.

Pe parcursul vietii unui autovehicul, acesta are parte de zeci de revizii de rutina. Uzura motorului depinde in primul rand de modul in care acesta este intretinut, iar reviziile reprezinta cea mai simpla metoda de a-i prelungi viata. Astfel ca se poate obtine chiar si un timp dublu de functionare in parametri normali, daca reviziile se fac “ca la carte”.

Cand trebuie facuta revizia in Romania?

Romania este o tara atipica in ceea ce priveste reviziile auto, deoarece infrastructura tarii noastre este jalnica, iar 1 km de-al nostru nu seamana cu 1 km din occident! Nu spun acest lucru ca o ironie, ci chiar exista o diferenta uriasa, pe care am vazut-o cu ochii mei. De aceea, in tara noastra unii producatori de autovehicule impun un interval mai scurt intre revizii.

Cu toate acestea, din ratiuni de marketing, unii inca se lauda cu intervale de revizie de 20.000 km sau chiar mai mult. Desi suna bine si dau o imagine de “masina buna, de calitate”, un interval atat de mare intre revizii este o crima pentru motor!

Indiferent de cat de bun este un motor, filtrul de aer tot se va imbacsi mai repede pe drumurile patriei, iar o medie de viteza de 20-30 km/h, pe parcursul a mii de kilometri, va face uleiul apa chioara mai repede decat s-ar crede. Si franele se pot uza mai repede decat este prevazut in manual, iar despre amortizoare si bucse nici nu mai are rost sa vorbim. Afla aici ce verificari trebuie facute la o revizie de rutina.

Desigur ca un motor “tanar” poate rula cu acelasi ulei poate chiar si 50.000 km fara sa se manifeste, dar oare cat bine ii face? Daca uleiul este 100% sintetic probabil ca nu se va simti o diferenta, dar acest lucru nu inseamna ca functionarea motorului mai este in cei mai buni parametri, iar uzura isi va spune cuvantul mult mai repede decat ar fi normal.

Cand trebuie schimbat in realitate uleiul de motor?

Practic schimbarea cat mai rapida a uleiului, indiferent de calitatea acestuia, este vitala pentru motor. Eu recomand ca, indiferent de masina si motor, schimbarea uleiului si a filtrelor sa se faca la fiecare 10.000 km, chiar daca producatorul recomanda altfel. Mai mult, daca masina este condusa integral intr-un oras cum este Bucuresti, revizia ar trebui facuta chiar si la 5000 km! Indiferent de numarul kilometri, nu trebuie depasit intervalul de 1 an, deoarece uleiul si alte consumabile se deterioreaza in timp, chiar daca masina sta pe loc.

Cam asa arata un motor la care nu a mai fost schimbat uleiul de 50.000 km:

Motor imbacsit cu ulei vechi (neschimbat la timp)

Desi par mari, costurile reviziilor sunt mult mai mici decat costul unei reparatii majore a motorului, in cazul in care acesta se uzeaza prematur. De exemplu o segmentare a unui motor iti poate scoate din buzunar lejer peste 500 euro, fara sa punem la socoteala distributia si alte consumabile care trebuie obligatoriu schimbate. Apoi un motor segmentat trebuie din nou rodat ca unul nou, iar fiabilitatea lui probabil ca nu va mai fi la fel de buna ca inainte. Astfel ca simpla efectuare corecta a reviziilor poate elimina acele riscuri care apar daca nu se respecta.

Cum fac eu revizia?

Eu personal imi fac revizia la fiecare 10.000 km, chiar daca Ford recomanda sa o fac la 15.000. Folosesc un ulei de calitate 100% sintetic si pun consumabile originale sau aftermarket de calitate, iar revizia o fac la cineva in care am incredere si care nu imi cere pe manopera o avere. Am grija sa schimb din cand in cand si restul lichidelor din motor, adica lichidul de frana, uleiul de servodirectie, uleiul din cutia de viteze, etc.

Uzura unei masini se produce continuu, atat in mers cat si in stationare, cu motorul pornit sau chiar si cu el oprit. Practic, cu cat se inlocuiesc mai des fluidele din motor si din instalatii si cu cat se schimba mai repede componentele defecte, cu atat viata masinii va fi mai lunga si mai “frumoasa”. Eu personal nu suport sa aud vreun zgomot suspect la masina, si de fiecare data incerc sa aflu motivul si sa-l remediez. Acest gen de atitudine poate parea exagerata si costisitoare, dar oare nu este mai costisitor sa circuli cu o masina uzata? Apoi daca ai de gand sa vinzi masina, nu ar fi mai moral si mai profitabil sa fie in stare buna de functionare, indiferent de numarul de kilometri?

Daca esti curios sa afli cum arata o revizie a masinii mele, vezi aici.

Daca ai nevoie de consumabile originale sau aftermarket, de calitate, pentru masina ta, citeste aici.

Etichete   Etichete:  

Articole similare

15 comentarii

  1. Tudor says:

    Un articol util ce poate fi completat cu acesta: http://www.autoeconom.ro/informatii/bine_de_stiut

  2. Vlad says:

    Reviziile foarte dese sunt bani aruncati pe fereastra, daca un producator recomanda schimbarea la 15000 km, fii digur ca nu ai nici o problema pana in 20000, ei pun deja o marja de siguranta consistenta, in plus daca folosesti un ulei longlife care este recomandat pentru 30000 de km, iar tu il schimbi la 10000 in loc de 15000 e clar ca arunci cu banii in caini.

    • Merge Brici says:

      Parerile sunt impartite. Este clar ca nu-ti va muri motorul daca-l schimbi mai tarziu, dar uzura are loc tot timpul si este direct influentata de ungere. De aceea, cu cat ungerea este mai buna cu atat uzura va fi mai mica in timp (si aici ma refer la sute de mii de km!). La ce cheltuieli implica o masina, nu cred ca schimbarea mai deasa a uleiului ar fi o problema!

  3. Manu says:

    Excelent articol, bravo!
    La drumurile noastre cred si eu ca ar fi ok o revizie la 10.000KM.
    Din pacate multi nu au timp sau bani sa isi aduca aminte ca au depasit momentul.

  4. racer says:

    romanii stiu gresit. 15 mii km e maxim!!(adica rulati doar pe autostrada) la fel si cei 30 de mii km la long life.
    pt mers mai mult in oras, recomanda si constructorii si cei de ulei schimbul la 7,5 mii km.
    pana afla romanii o sa ajungem la electrice.

  5. Claudiu says:

    Am ajuns pe site-ul tau din greseala. Se vede ca esti entuziast auto si mai ai si Ford Focus pe deasupra, la fel ca si mine. Eu am versiunea MK3 1.6 ti-vct 105 cp, hatchback, Trend Plus, hatchback.
    Masina este bestiala, pana acum am 55.000 km cu ea si dupa 3 ani de sofat pot spune ca sunt mega incantat de masina, inca. Este foarte economic acest motor, dar si fiabil. De fapt dintre masinile compacte de volum, Focus 3 este cea mai fiabila. Uite aici site-ul unde ai diverse statistici interesante despre masini: http://www.used-car-report.com/
    In extraurban am scos si consumuri de 5,4%. In mod normal imi consuma cam 6%. In oras consumul este intre 7 si 8% (Constanta).
    Acord mereu o atentie sporita reviziilor si folosesc intodeauna consumabile de origine, de la filtre, ulei, pana la bujii si placute de frana. La Ford consumbilele de origine sunt mai ieftine decat cele aftermarket.
    Sunt tentat sa utilizez in loc de Formula Ford 5W30, Motul cu norma Ford. Am inteles ca este superior uleiului Ford. Reviziile le fac la maxim 12.000 km sau cel mult un an.
    Daca tot ai Ford, DAR PAOTE nu ai aflat pana acum, iti recomand sa utilizezi filtrul de habitcalu/polen Ford odour plus. Este un filtru superior celui cu carbin activ. Este in jur de 130 de lei, insa nu o sa regreti. De asemenea, nu uita sa cureti si conducta de condens+evaporatorul. Iti recomand solutia Wurth: http://www.wuerth.ro/eshop/pdf/03-170.pdf

    • Merge Brici says:

      Multumesc pentru sfaturi. Chiar voi incerca curatarea instalatiei AC cu spray-ul recomandat de tine, iar despre filtrul cu carbon activ nu pot spune decat ca suna bine 🙂
      Intr-adevar masina este foarte ok si a mea inca se comporta bine chiar daca are 6 anisori. Desigur ca i-am facut toate reparatiile necesare in aceasta perioada, dar feeling-ul este in continuare ca la inceput, cand am luat-o!

      • Claudiu says:

        Nu ai pentru ce. Imi pare bine sa ajut la randul meu, asa cum o faci si tu aici 🙂
        Am gasit un singur filmulet legat de filtrul de habitaclu Ford odour plus. Este doar o reclama, nu o prezentare, dar mai bine asta decat nimic: https://www.youtube.com/watch?v=fpQMD7HQzzE
        Astazi am comandat si eu consumabilele pentru revizie. Indemn pe toti posesorii de Ford sa utilizeze piese de origine. La Ford pe benzina acestea sunt in cele mai multe cazuri mai ieftine decat cele aftermarket. Uite mai jos niste preturi pentru Focusul meu:
        1. filtru ulei = 20 lei
        2. filtru aer = 55 lei
        3. filtru habitaclu Ford odour plus = 136 lei (cel cu carbon activ este 60 de lei)
        4. bujii Fomoco bucati = 13 lei x 4 bucati = 52 lei
        5. ulei Motul 5 litri = 143 lei
        TOTAL = 406

        In locul filtrului Ford dour plus se poate utiliza si filtru de habitaclu doar cu carbon activ. De asemenea, in loc de Motul se poate utiliza ulei Formula Ford 5W30, 4 litri costa 90 de lei.
        In cazul acesta pretul reviziei scade pana la 277 lei, piese de origine. La diesel nu stiu cum este. Insa la Fordurile pe benzina nu merita utilizate alte consumabile in afara celor OEM.
        Claudiu

  6. merge super-brici says:

    Cred ca sa schimbi uleiul la 7-8000 km este mult prea rar. Eu il schimb dupa fiecare utilizare a vehiculului, inainte de a duce masina la spalatorie. E drept, ca la fel ca si tine, si eu am un service auto, si manopera nu ma costa nimic. Romani schimbati cat mai des uleiul la masina, daca se poate si dupa fiecare utilizare. Ce mai conteaza pretul uleiului, si asa benzina este scumpa.

    • mit says:

      in timp ce citeam exagerarile si recomandarile cu schimbatul cat mai des inclusv a motorului si caroseriei am simtit ca asta vinde piese auto si detine si un service,altfel nu-mi explicam dorinta aia nebuna de a investi in lichide:)

  7. Romica says:

    Ca si durata de timp schimbarea uleiului motor poate astepta si 2 ani, nu se intampla nimic cu el, asta daca circulati mai rar si in conditii usoare de exploatare. O atentie mare se poate adauga si verificarii nivelului si a completarilor periodice, orice motor mai are nevoie de completari mai ales cand s-a mers cu el mai mult in regim de autostrada. Cu cat schimbati mai des cu atat mai neeconomica devine masina la intretinere si plus ca mai si poluati mediul inconjurator degeaba.

  8. Ovidiu says:

    Cred ca pe autorul articolului l-au platit producatorii de ulei sau service-urile auto.

    75% din indicatii sunt aberatii! Intrebarile mele sunt: prietene, ai facut tu teste de lunga durata sau de anduranta asupra motoarelor, rulete in diferite conditii cu diferite tipuri de ulei? Ai studii de specialitate auto? Lucrezi la vreun laborator de cercetare?
    Probabil ca nu!
    Atunci cum te-ai gandit tu sa pui pe net asemenea informatii “pretioase”? Asa ai considerat tu ca este bine dupa ce te-ai gandit bine :).

    Intrebati taximetristii cum fac. Sigur schimba la 15ooo, 20ooo km sau chiar mai mult si au masini cu sute de mii de km.

    Eu sunt la a patra masina, un Opel si trei Forduri. La fiecare am facut revizia intre 15ooo – 20ooo km si unle au apucat 265ooo km (nu stiu daca reali 🙂 ), fara sa consume ulei, fara probleme la motor! Care era diferenta daca schimbam uleiul de trei ori mai des?

Comenteaza





La postarea comentariilor pe www.MergeBrici.ro, te rugam sa utilizezi un limbaj civilizat si sa eviti atacurile off topic la adresa autorilor, in caz contrar comentariile tale nu vor fi publicate.

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.