Cand se schimba kitul de distributie?

Montare curea distributie Ford Focus

De fiecare data cand auzim ca trebuie schimbat kitul de distributie ne trece un fior pe sina spinarii! Schimbarea distributiei este o operatiune costisitoate, depasind mult pretul unei revizii obisnuite, in functie de autovehicul, de consumabilele alese si de service. De aceea mai toata lumea se intreaba cand se schimba kitul de distributie!

In primul rand, nu toate autovehiculele au acelasi tip de distributie. Exista masini cu distributie pe curea si masini cu distributie pe lant, acestea din urma fiind mult mai durabile in timp.

Pe langa distributia propriuzisa, mai exista si o serie de curele de transmisie si accesorii care trebuie inlocuite in acelasi timp.

Schema distributie auto

Ce este distributia unei masini?

Distributia masinii se refera la acele subansambluri ale motorului care au rolul de a sincroniza componentele responsabile de admisie, evacuare si pozitia cilindrilor, astfel incat sa se respecte timpii de ardere ai motorului. La multe autovehicule, distributia contine si pompa de apa, fiind antrenata de aceeasi curea.

Distributia este in general alcatuita din: curea dintata de antrenare, rola de ghidare, rola intinzatoare si pompa de apa (unde este cazul).

Ce se intampla daca nu schimbi la timp distributia?

Kit-ul de distributie se schimba preventiv, pentru a evita distrugerea partiala sau totala a motorului in cazul in care cureaua (sau lantul) se va rupe din cauza uzurii. Cu toate acestea, inlocuirea acesteia nu garanteaza ca nu vor mai putea aparea probleme mai repede decat este prevazut. Se mai zice ca o distributie schimbata „nu mai tine” la fel de mult ca cea originala.

Dinti rupti curea distributie

Insa daca distributia nu este inlocuita la timp, uzura curelei sau chiar si a lantului va duce inevitabil la ruperea dintilor sau chiar ruperea curelei, mai devreme sau mai tarziu. In urma ruperii, supapele care raman deschise vor fi lovite violent de pistoanele aflate inca in miscare, din cauza faptului ca nu mai are cine sa le sincronizeze. In functie de noroc, te poti alege fie doar cu doua-trei supape indoite, fie cu distrugerea chiuloasei, fisurarea blocului motor, spargerea pistoanelor, ruperea bielelor sau afectarea vilbrochenului. In unele cazuri ar fi mai ieftin sa schimbi motorul cu totul (sau chiar masina) decat sa il repari!

Anumite motoare mai vechi sunt construite pe o tehnologie diferita, in care chiuloasa are un spatiu in zona supapelor, astfel incat deschiderea acestora nu se suprapune cu zona de miscare a pistoanelor. La aceste motoare, ruperea curelei de distributie nu distruge componentele motorului, dar in timp s-a renuntat la acest tip pentru a creste eficienta si a scadea consumul. Astfel ca in prezent majoritatea masinilor mai noi de 10 ani au motoare la care supapele se deschid peste zona de deplasare a pistoanelor (denumite si motoare cu interferenta).

Cand se schimba kitul de distributie?

In cazul autovehiculelor cu distributie pe curea, inlocuirea acesteia se face fie inainte de atingerea unui interval de timp, fie pana se ajunge la un anumit numar de kilometri parcursi. Momentul schimbarii kit-ului este specificat in manualul autovehiculului si depinde de motorizare dar uneori si de modul in care a fost condusa masina (condus normal sau intens).
De exmplu, la Dacia Logan schimbarea distributiei se face la 60.000 km sau 4 ani, in timp ce la unele modele Ford, in Romania se recomanda schimbarea la 90.000 km sau 5 ani (desi producatorul permite pana la 160.000 km sau 10 ani).

Rola distributie auto

In general este bine sa schimbi curelele fie cu unele originale (identice cu cele de pe masina venita din fabrica), fie cu unele de calitate, produse de una din firmele: Gates, Contitech, Bosch.

Distributie auto lant

Distributiile pe lant se vor schimba la intervale de timp mult mai lungi decat cele pe curea, de obicei la peste 180.000 km. Exista masini la care practic lantul nu trebuie schimbat niciodata (unii se lauda cu 400.000 km parcursi fara a schimba distributia).

Atentie mare la service-ul care va face schimbul distributiei! Eu am avut parte de o experienta destul de neplacuta (vezi aici). Pe de o parte service-urile autorizate (in special reprezentantele) au niste preturi astronomice iar unele impun cumpararea componentelor de la ei (la pret poate chiar dublu). Pe de alta parte, service-urile de cartier pot lucra neprofesionist, nu au sculele necesare sau nu respecta cu strictete procedurile. Orice service ai alege, iti recomand sa stai langa mecanic si sa urmaresti tot procesul!

De unde poti cumpara un kit de distributie bun?

Kit distributie cu pompa de apa si role

Eu iti recomand sa ai incredere in magazinele online de piese auto (cele serioase) si sa comanzi de acolo kit-ul potrivit masinii tale. Diferenta de pret fata de reprezentanta poate fi substantiala, poate chiar la jumatate pentru exact aceleasi componente!

Articole similare
De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina

De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina?

Este foare important sa iti schimbi amortizoarele la masina la timpul potrivit, comportamentul acesteia fiind strans legat de calitatea suspensiei!

Cum se face ITP-ul masinii tale

Cum se face ITP-ul masinii tale?

Afla cum se face ITP-ul masinii tale, dar si ce reprezinta acesta si care sunt riscurile unui ITP expirat

Web design si promovare online pentru service auto

Web design si promovare online pentru service auto

Daca ai un service auto si ti-ai dat seama ca ai nevoie de web design profesional si o promovare online cat mai serioasa, ai ajuns unde trebuie

23 comentarii
  1. MANESCU spune:

    As dori sa cumpar un kit original de distributie pentru dacia logan mcv 1,5 dci 86cp anul de fabricatie noiembrie 2007. Dar am si o problema ciudata care nimeni nu a reusit sa mi spuna ce are masina.Tin sa mentionez ca aceasta masina a fst condusa numa de mine.Deci se aude din cind in cind un zgomot ca de rulment in habitaclu cu masina nemiscata dar cu motorul pornit,am apasat pe ambreiaj dar zgomotul ramane la fel se in special dimineata de ceva timp a inceput sa se auda aproape incontinu. am crezut initial ca este pompa servo dar nu este . Va rog daca puteti sa ma ajutati masina are parcursi 114000 de km.

    • Stefan spune:

      Daca te mai ajuta raspunsul….si eu am avut aceeasi problema. In final s-a dovedit a fi pompa de motorina. Rezultatul ca nu am reusit sa o depistez la timp? Pilitura produsa de pompa a mers in injectoare si apoi in rezervor. A plesnit si s-a oprit in trafic.Cost? 9700 lei ( injectoare plus pompa plus conducte etc. Fara rezervor deoarece au reusit sa il curete cu un magnet. Daca mai punea si rezervorul, pretul urca la 13.000 lei.

    • profu de romana spune:

      am si o problema ciudata PE care nimeni nu a reusit

      • mda spune:

        Profu’ de romana, ratasi esentialul, e trist asa sa nu ai viata si sa fii atat de frustrat incat sa nu ai nimic mai bun de facut decat sa cauti greseli de gramatica, te ai gandit ca poate e o simpla greseala si nu ca omul nu stie gramatica? Daca nu ar stii, ar fi fost tot articolul scris gresit d.p.v.d gramatical. Repet, esti o persoana mica, frustrata si trista….

      • Gabriel spune:

        Profu de română ( sau poate mai corect „Profu’ de română”) chiar ești f.frustrat ….!
        Stresul fiecărei probleme își spune cuvântul,iar noi stăm să facem analize gramaticale!!!…..nu vrei cumva „sintactic si morfologic ”
        Nu ai unde să te remarci si vii in mediul ăsta să te remarci sau să te bagi în seamă ! Ești jalnic rău @!!

  2. Romica spune:

    Mergi la un service bun, ar fi bine specializat pe Dacia si fa o constatare. Cam tarziu schimbi distributia, dar e bine totusi ca te-ai gandit s-o schimbi. Acolo o sa-ti verifice si pompa de apa si rolele, tot ce se invarte in zona aia, asa dupa schimbare poatedaca ai noroc iti dispare zgomotul. daca nu, inlocuiesti si ce mai este defect. iti trebuie bani normal, dar asta e. Sa revii sa ne spui ce ai facut.

  3. profu de romana spune:

    vai de gramatica ta!
    Diferenta de pret fata de reprezentanta poate fi substantiala, nu substantial.
    diferenta poate fi substantiala

  4. Danut Valentin spune:

    Va salut.
    Detin si eu un Ford Focus facelift 2008, 1.6 benzina,are 47.000 km si eram nedumerit in privinta schimbarii distributiei si pompei de apa.
    Am sunat la Ford si mi s-a spus ca distributia la modelul meu se schimba la 10 ani sau 100.000 km.
    Am vazut ca se discuta intens pe aceasta tema si unii spuneau ca la 60.000,altii la 90.000,unii la 5 ani etc.
    Vreau si eu sa stiu cum e mai bine,nu vreau sa risc sa stau pana in ultimul moment..
    Si cu pompa de apa..se inlocuieste odata cu distributia?
    Va multumesc.

    • ureche cristian spune:

      buna! am un ford focus c-max benzina 1600 / 2005 si vreu sa schimb cureaua de distributie si celelente 2 curele ….as dori sa imi spuneti trebuie sa schimb si pompa de apa . Va multumesc!!

  5. Nicolae miha spune:

    Salut. Detin un opel astra g din 2003 cod motor z16xep iam schimbat distributia on 2010 dar nu prea l.am folosit am facut aproximativ 16000 de kilometri e nevoie sa ii schimb distributia?

  6. Nicolae Papuc spune:

    La cati km se schimba distribitia la Renault Master 2004

  7. Mircea spune:

    La ford kuga am schimbată distribuția bosch la 92 mii acum am 150 mii km .cât pot merge cu aceasta curea știe cineva?

  8. Romica spune:

    Mai merge Mircea, se schimba cam la 8-10 ani sau 100-120 mii km….

  9. Mirea spune:

    Buna ziua!Am si eu o nedumerire in privinta aceasta.Am schimbat cureaua de distributie acum 2 saptamani si acum scoate un sunet ciudat cand accelerez (fluiera).Vroiam sa stiu daca acest “fluierat”se datoreaza schimbului de distributie sau nu.Opel Insignia 2L diesel ecoflex 2011.Multumesc

  10. Vlad spune:

    Salut! Am si eu o intrebare. Am un golf 5 din 2006 care mergea foarte bine pana acum cateva zile cand s-a gandit sa se opreasca brusc in mijlocul unei intersectii. A trebuit sa sun si sa-mi tracteze masina intr-un service. Mentionez ca nu-l cunosc pe mecanic, dar din cate am auzit face o treaba buna. Omul a pus masina pe tester unde nu a iesit niciun fel de eroare, a incercat sa porneasca masina cu ceva spray, masina pornea dar murea motorul instant, din nou. Din ce mi-a spus a incercat toate variantele pentru a porni masina fara a desface chiuloasa. Si aici vine partea interesanta. Mi-a spus ca daca trebuie sa desfaca chiuloasa trebuie sa schimbe neaparat toata distributia din cauza unor elemente de siguranta, pe care eu nu le inteleg(nefiind mecanic) astfel incat sa vada daca sunt probleme la chiuloasa, pistoane, supapa fisurata sau indoita sau mai stiu eu ce. Acum, tot ce me framanta este sa stiu daca omul imi trage teapa sau asta e procesul normal. Repet, eu nu ma pricep deloc cand vine vorba de chestii de genul. Va multumesc!

  11. Daniel spune:

    Pai de ce demonteaza chiuloasa cand poate face un test de compresie

  12. Alin spune:

    Salut imi puteti spune la cati km trebuie schimbata distributia la un vw golf 7 din 2013 motor 1.6 tdi 105cp 77kw

  13. Ovidiu spune:

    si eu am Kuga din 2012 , cartea spune _ schimbare distributie la 200 mii km sau 10 ani

  14. cristi spune:

    salut,imi puteti spune ce kit de distributie bun pot cumpara pentru un opel astra j 2013 ,1,7 cdti, .multumesc

  15. Amir spune:

    Stie cineva cum este distributia la un Rav4 din 2012?
    Si la cat timp ar trebui schimbata? Multumesc

  16. Pantelimon Teofil spune:

    Am un Audi A6-Diesel-Fab-2005-Motor BLB-Limuzina-CV/Manuala-Fara Filtru de Particule,am 242000Km si am schimbat Clapeta de aceleratie deoarece din cand in cand se aprindea ledul ce indica AIRBAG.Am mers la Auto Sercice am inlocuit Clapeta cu una noua si totul e ok.Dar am in relanti o usoara trepidatie,daca apas un pic aceleratia adica sa fie relaqntiul pe la 1000/rotat nu se mai simpte acea trepidatie,dar daca o las la relantiu normat am o trepidate care ma deranjeaqza,ce trebuie sa fac?Apoi este putin zgomotoasa maqsina in mers ,merge rorund,nu consuma ulei,nu are consum mare de carburant,deci in oras nu trece de 7% iar afar in regim de 120-130Km cat merg eu nu a consumat mai mult de 5%,am facut plinul am parcurs exact 100km dupa care am alimentat plin si a intrat 5,13 lit.Deci concluzia o puteti trage.ce ma supara am precizat mai sus daca ma puteti ajuta cu un sfat nu raman dator.noapte buna si doamne ajuta.

  17. Adrian spune:

    salutare tuturor .Antampin si eu o problema mai dificila 1 pic sa spun .
    am un golf 4 1.9 tdi agr alh an 1997 mi-a sarit distributia de la pucnt am fost am rectificat chiuloasa am cumparat culbutori noi am luat supape noi garnitura ect.. distributie tot deci .
    acum masini i s-a pus distributia dar ciudat este ca am gasit 2 semne la pucntu mort ami explica si mie cineva ce care cum sa procedez pe primul pucnt cureaua sta bine dar nu porneste pe al 2 pucntu inca nu am pus cureaua dar ami indica ca ar fi o jumatate de tura practic cureaua inapoi va rog sa-mi spuna si mie cineva ceva .

Adauga un comentariu