Cand se schimba bujiile si ce probleme apar?

Cand se schimba bujiile

Bujiile reprezinta componentele motorului care se ocupa de aprinderea combustibilului in camerele de ardere (cilindri) si fac parte din doua categorii: bujii cu scanteie (specifice motoarelor pe benzina) si bujii incandescente (specifice motoarelor diesel).

Spre deosebire de bujiile incandescente care au rolul de a porni la rece un motor diesel, bujiile normale (cu scanteie) functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, avand functia de a aprinde amestecul benzina-aer la fiecare ciclu al pistonului.

In acest articol vom pune accentul in special pe bujiile cu scanteie, adica cele existente la motoarele pe benzina.

Bujiile sunt componente consumabile, astfel ca la un anumit interval de timp si/sau kilometri parcursi este necesara schimbarea acestora cu unele noi. Partea buna este ca bujiile sunt destul de ieftine iar inlocuirea lor se face destul de simplu, la orice service auto sau chiar acasa.

In functie de tipul si calitatea bujiilor, dar si de modul de functionare a motorului, unele se pot uza mai repede decat altele.

Care sunt efectele unor bujii uzate sau defecte?

  • zgomot diferit al motorului
  • consum mai mare de combustibil
  • putere mai mica a motorului
  • functionare neregulata a motorului
  • rateuri

Astfel ca se recomanda ca la orice simptome de functionare necorespunzatoare a motorului sa se verifice si bujiile, operatia fiind foarte simpla. Nu putine sunt cazurile in care anumite probleme la motor s-au rezolvat doar prin simpla schimbare a unei bujii.

Este interesant de stiut faptul ca starea vizuala a bujiilor ofera informatii pretioase legate de functionarea motorului.

Diagnosticarea problemelor la motor in functie de starea vizuala a bujiilor:

Bujie uzata normal

Bujie uzata normal

Depunerile rezultate in urma combustiei sunt normale si nu afecteaza performanta motorului. Electrozii nu prezinta urme excesive de uzura iar culoarea gri-maronie a acestora este normala.

 Bujie cu depuneri de ulei

Depuneri de ulei pe bujie

Depunerile se datoreaza faptului ca in camera de ardere patrunde ulei, fie din cauza uzurii excesiva a segmentilor pistonului sau a camasii cilindrului, fie din cauza unui nivel prea ridicat al uleiului sau uzura supapei de ungere.

 Bujie cu depuneri de carbon

Depuneri de carbon pe bujie

Depunerile de carbon pe bujie se datoreaza in general amestecului benzina/aer prea bogat. Cauzele pot fi: filtru de aer incarcat, sistem de pornire la rece defect, compresie foarte scazuta, voltaj de aprindere prea mic.

 Bujie cu depuneri de cenusa

Depuneri de cenusa pe bujie

Depunerile de cenusa sunt in general cauzate de arderea aditivilor din benzina sau ulei, in timpul functionarii normale. Daca depunerile devin prea accentuate pot impiedica formarea scanteii si astfel pot cauza rateuri ale motorului.

 Bujie defecta mecanic

Bujie defecta mecanic

Bujiile se pot defecta si ca urmare a impactului cu un obiect strain ajuns in camera de ardere. In acest caz trebuie verificati toti cilindrii motorului, deoarece in anumite cazuri obiectele straine se pot deplasa intre cilindri.

 Bujie detonatii

Bujie cu electrodul central distrus

Aceasta situatie apare ca urmare a exploziilor (detonatiilor) din cilindru. Presiunea foarte mare a detonatiei poate fisura izolatia electrodului central. Cauzele pot fi: avansul aprinderii prea mare, amestecul aer/benzina prea slab sau cifra octanica prea mica.

 Bujie supraincalzita

Bujie supraincalzita

Eroziunea excesiva a electrodului poate indica supraincalizrea bujiei. Cauzele pot avea legatura cu sincronizarea timpilor motorului, racirea defectuoasa, amestecul slab aer/benzina sau pierderi ale galeriei de admisie.

 Bujie cu electrozi uniti (topiti)

Bujie cu electrozi uniti (topiti)

Depunerile pe bujie pot deveni atat de severe incat, prin topire, sa produca unirea electrozilor. In aceasta situatie extrema scanteia nu se mai poate produce, ducand la rateuri ale motorului.

 Bujie autoaprindere

Bujie cu depuneri pe electrodul central

Aceasta situatie se poate datora supraincalzirii din cauza autoaprinderii sau faptului ca bujia nu este compatibila cu temperatura de functionare a motorului.

Bujie cu electrod central galben

Bujie cu izolatorul electrodului central ingalbenit

In acest caz bujia prezinta urme de uzura datorita unei temperaturi prea mare de functionare (ex: accelerare foarte puternica), fapt ce poate produce rateuri.

Bujie uzata excesiv

Bujie uzata excesiv

Aceasta bujie are termenul de functionare mult depasit si necesita inlocuire. Voltajul necesar aprinderii scanteii este mult mai mare decat normal.

Dupa cum s-a putut vedea mai sus, este foarte importanta verificarea periodica a bujiilor pentru a identifica potentialele probleme ale motorului si pentru a nu circula cu bujii defecte, care afecteaza in mod semnificativ modul de functionare al motorului.

Deci, cand se schimba bujiile?

Bujiile se inlocuiesc atunci cand termenul acestora se apropie de final (in functie de modelul masinii si de recomandarile producatorului) dar si atunci cand se constata functionari anormale ale motorului si cauzele nu pot fi identificate usor. Pretul schimbarii bujiilor este in general mai mic decat o verificare amanuntita a motorului. Verificarea vizuala a bujiilor se face foarte simplu, prin demontarea cu o cheie speciala a acestora din blocul chiuloasei.

Articole similare
De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina

De ce sa iti schimbi amortizoarele la masina?

Este foare important sa iti schimbi amortizoarele la masina la timpul potrivit, comportamentul acesteia fiind strans legat de calitatea suspensiei!

Cum se face ITP-ul masinii tale

Cum se face ITP-ul masinii tale?

Afla cum se face ITP-ul masinii tale, dar si ce reprezinta acesta si care sunt riscurile unui ITP expirat

Web design si promovare online pentru service auto

Web design si promovare online pentru service auto

Daca ai un service auto si ti-ai dat seama ca ai nevoie de web design profesional si o promovare online cat mai serioasa, ai ajuns unde trebuie

13 comentarii
  1. Razvan Toma spune:

    Masina mea e din 2010 si de atunci umblu tot cu bujiile din fabrica. In manualul de utilizare scrie cod bujie RA7YC ( brand Champion ). Are ceva daca le schimb cu bujii echivalente si cu Iridium de la alt producator, gen DCPR8E-IX de la NGK ? Va afecta intr-un fel functionarea corecta a motorului ? Sau pot pune linistit ?

  2. Romica spune:

    Mai schimba-le si tu! Nu fii zgarcit. Inlocuieste-le cu unele la fel sau compatibile, o sa observi o mai buna functionare a motorului, alt zgomot, mai normal, consum mai mic de combustibil, arderea mai buna, poluezi mai putin, etc. Se schimba la 5-6-7 ani sau la 40-50-60 mii km in medie. Nu e cazul sa le testam la extrem, sa vedem cat tin. Mai poti verifica si fisele, cand observi ca iti merge in ~suturi~.

  3. conceta teona spune:

    Am bagat masina in curte in stare buna si cand sa plec nu a mai pornit ..bujiile le-am schimbat acum cateva luni stie cineva ce ar putea avea??

    • Valentin spune:

      Daca nu ai uitat nici un consumator cat masina a fost oprita ar fi bine sa verifi bateria daca nu trebuie schimbata . Trebuie mai multe detalii, daca atunci cand pui contactul se aprinde bordul si cand dai la automat se stinge , fii mai clar .

  4. andrei spune:

    salut am un seat leon din 2001 benzina 1.6 16 valve si de o perioada a inceput sa imi consume benzina si tot odata miroase foarte tare a benzina in juru ei iar bujiile imi sunt afumate mi sa zis k ar fi injectoarele am bagato pe tester si nu e nici o problema ma poate ajuta cineva ???

  5. Catalin spune:

    Salut. Am cuparat un opel astra h din 2007 1.6 benzina + gpl 115 cp. Dimineata sau dupa ce masina sta nepornita o perioada de aproximativ 8 h, face figuri…moare motorul. Daca o las sa stea 3-4 minute pornita merge bine, atata ca atunci cand am incercat sa urc un deal mai abrupt masina nu a tras mai deloc…din viteza a 5-a am bagat a 4-a dupaia a-3-a a-2-a si chiar in varf de tot a trebuit sa-i dau a-1-a…apasam pedala pana la maxim, dar tot nu tragea am schimbat din a 5-a pana la a-1-a in decurs de vreo 250 metri, cu un logan de 1.4 de 75 cai tot benzina, urc cu a 4-a pe dealu ala…In schimb cand am fost din Bistrita pana in Cluj, am avut si acolo de urcat un deal mai lung si poate chiar mai abrupt…am urcat foarte bine…cu a 5-a 100km/h si cand am accelerat-o mai tare o tras si mai bine…deci cred ca atunci cand motorul ii incalzit tare nu are problema…dar atunci cand nu ii incalzit tare, nu trage deloc…nu se tureata in gol…pur si simplu scade turatia pana trebuie sa schimb in viteza inferioara, ca altfel imi moare motorul. Ma puteti ajuta?

    • Traian spune:

      Exact asa am patit eu pe o skoda fabia 1.4 16 valve, dupa ce opream si reporneam motorul isi revenea,cred ca bujiile ar fi problema, o voi duce in service.

    • Marius spune:

      Verifica si Lamda. Scoate o bujie si vezi cum arata. Asa cum arata bujia de 3 ori mai rau arata sondele. In cazul asta scoti lamda si le cureti

    • Marius spune:

      Aceeasi problema am avut si eu

      • Blajanu marian spune:

        Cind pornesc masina dupa un scurt timp (2. 3 ore)mi se oprește motorul.dau cheie pornesc si trebuie sa o tin accelerată dupa 5 minute âsi revine. în timpul mersului citeodata mai da în nas ce poate sa fie?

  6. muha bogdan spune:

    Buna am o problema cu un e220d w210 clasic daca aprind farurile se opreste motorul ca si cum as lua contactul am fost la tester si nu am nici o eroare si de multe ori cind pun contacul nu imi mai apare nimic pe becul de la bujii

  7. muha bogdan spune:

    Trebuie sa pun contactul de mai multe ori abia atunci imi apare becul ala de bujii si abia atunci masina porneste accelerez indiferent ca e in sarcina sau nu aprind farurile instantaneu masina se opreste si din nou trebuie sa pun de foarte multe ori contCtul pina imi apare becul ala de la bujii si atunci abia porneste,reamintesc am facut tester si nici o eroare

  8. Augustin spune:

    Consultați un mecanic bun sau pe cineva priceput în domeniu și astfel vă veți rezolva problemele cu mult succes. Multă baftă la toată lumea și mult asfalt fără plombe și mai ales fără…gropi!!

Adauga un comentariu